אהבתיאהבתי

הרוג ו30 פצועים בהתפוצצות מכונית תופת בדרום תאילנד, 300 שנים של אינתיפאדה

מכונית תופת התפוצצה בתחנת משטרה ביום שלישי 22 נובמבר 2022, חלק מסכסוך ארוך בין השלטון המרכזי הבודהיסטי לבדלנים מוסלמים במחוזות בדרום הממלכה בהם רוב מוסלמי

תמונת שער: מכונית תופת בדרום תאילנד, באדיבות : The Nation | Asia News Network
מכונית תופת התפוצצה בתחנת משטרה בשלישי, במתחם משטרתי בעיר נרטיוואט בדרום תאילנד.
אדם לבוש מדי משטרה החנה את הרכב הממולכד בתוך מתחם משטרתי, סמוך ולפני הפיצוץ.
כך מסר לוטננט קולונל ניטי סוקסן סגן מפקד משטרת מחוז נראטיוואט בדרום תאילנד.
המשטרה מנסה לזהות את החשוד על סמך תצלומי מצלמות אבטחה מהזירה , בסיוע סריקות ומידע מודיעיני.

פצועים רבים פונו לבית החולים. בשלב זה נמנו שלושים פצועים ושוטר הרוג. פצוע אחד במצב קשה.

איש לא לקח אחריות על הפיגוע.

ברשתות החברתיות עלו תצלומים של עשן עולה מרכב בוער, אולם סוכנויות הידיעות לא הצליחו בשלב זה לאמת האם מדובר בתמונות אמת או קמפיין רשת מתוזמן

בחודש אוגוסט היו 17 אירועים של פיצוצים ואש בדרום תאילנד, במה שנראה כמתקפות מתואמות שהביאו לפציעה של שבעה אנשים (רויטרס).

בדרום תאילנד מספר ארגונים בדלניים. אחד מהם הוא BRN ראשי תיבות שבתרגום לעברית הן “החזית המהפכנית הלאומית. (מקור: אל גאזירה באנגלית – כתבה מ2018 בהמשך כתבה זו. ערוץ טלויזיה בעל אג’נדה אשר מדינות רבות בכללן מדינות מפרץ וישראל הודיעו כי הוא מייצר הסתה)

לא ברור מי אחראי לפיגוע. בדרום תאילנד, פעמים רבות איש לא לוקח אחריות לאירוע. ייתכן וזהו סגנון עמימות המאפשר למנוע הסלמה.

צילומי וידאו מאזור הפיגוע בנארטיוואט

300 שנים של אינתיפאדה

חלק מן המוסלמים בדרום תאילנד במיוחד סמוך לגבול עם מלזיה, מצוי בעימות עם השלטון המרכזי הבודהיסטי מזה כ300 שנה. ברוב אמצעי התקשורת מזכירים בעיקר את 20 השנים האחרונות.

זליגת טרור לפוקט ובנגקוק

על פי וויקיפדיה, ההתקוממות המוסלמית בדרום תאילנד החלה ב1948, והחריפה בשנת 2001 עם התפתחות הלחימה בקרטלים על הגבול שהבריחו דלק ממלזיה ופשיטות פיראטיות באזורי הגבול.

7,000 הרוגים

משנת 2004 נהרגו יותר מ7000 איש בשלושת המחוזות בעלי הרוב המוסלמי-מלאי. ההרוגים נמנו  בהיתקלויות ופיגועים בין בדלנים מוסלמים לכוחות הביטחון התאילנדים.

(המידע מתבסס על AFP ומצוטט ב mizzima.com)

מ2004 ובמיוחד ב2006 ו 2008 הייתה התרחבות, של פעולות התנגדות-טרור שיוחסו לבדלנים המוסלמים בדרום, גם לפוקט ובבגנקוק

תצלום: תאילנד – מלזיה, עיבוד גרפי למפה באדיבות וויקיפדיה

עיקר ההתנגדות ומאבק המוסלמי לעצמאות מתמקד בדרום תאילנד בשלושת המחוזות: יאלה Yala, נראטיוואטר Narathiwat, ופאטני Pattani, הסמוכים לגבול מלזיה. וכן בחלק ממחוז סונגקלה Songkhla. 

כמה קבוצות גרילה לוחמות בדרום תאילנד למתן עצמאות או לפחות אוטומטיה למוסלמים באזור.  המאבק רציף וכולל אירועי אלימות רבים מצד המפגעים ומצד כוחות הביטחון. חלק מן האירועים הגיעו לתקשורת העולמית. לדוגמא: אופנועי תופת ופיגועי ירי ומטעני חבלה, שפגעו באזרחים ובכוחות צבא ומשטרה. מן הצד המוסלמי נמנו אירועים של מעצר מוסלמים חשודים שמתו לאחר שהושארו ברכב בשמש עם שקיות על ראשיהם. גורמים בתאילנד מציינים תמיכה מלזית בכוחות ההתנגדות המוסלמים. אזור הגבול עם מלזיה מועד גם להברחות, כולל דלק ומוצרים נוספים. מלזיה היא אחת המדינות המוסלמיות הגדולות באזור ובעולם. 

המוסלמים בדרום תאילנד מדברים בניב מיוחד עם טונים ואוצר מילים שונה מהתאילנדית הרשמית בבנגקוק. רבים מהם קשורים מבחינה אתנית למלאים במלזיה.

השטחים

ב1785 כבשה תאילנד את האזור מהסולטאן של פאטני. הסולטאן שלט על אזור המחולק היום בתאילנד לארבעה מחוזות : יאלה, פאטני, נראטיוואט וחלק מסונגקלה. צפון מזרח מלזיה סינגורה Singgora וקלאנטן Kelantan.

תמונה: מחוזות דרום תאילנד בחלוקה להרכב אתני. עיבוד גראפי למפה באדיבות וויקיפדיה

מוסלמים פרוסים בכל תאילנד כולל בבנגקוק, ורובם המכריע חש חלק מן הממלכה בעלת הציביון הבודהיסטי. דגל תאילנד מורכב משלושה צבעים המסמנים את המלך (כחול), העם (אדום), ואנשי הדת הבודהיסטים (לבן).  אחד האזורים המוסלמים בבנגקוק, הכוללים מסגדים ומאדרסה, הוא אזור פראקנונג במעלה רחוב הסוקומוויט, סמוך לתחנת רכבת עילית BTS הנושאת את אותו שם.

אזורי ספר

הגבול בין מדינות רבות, הוא אזור מעורב מבחינה אתנית ותרבותית.

בנוסף, אומות רבות מיישבות באזורים אלה אזרחים הנאמנים להן כדי לחזק את שליטתן בקו הגבול ואחיזתן בשטחי המדינה.

התיישבות זו יוצרת תערובת נפיצה, ובכך פותרת וגם יוצרת את הבעיה.

כך הדבר באירלנד, אוקראינה ומדינות רבות נוספות.

השפעות חיצונית על סכסוך פנימי

על פי דיווחים בתקשורת, מתקן חקירות של הסי.איי.איי פעל בדרום תאילנד ונסגר (BLACK SITEׂ).
אולם שמועות על מתקני כליאה וחקירה של הCIA בדרום תאילנד, עדיין עולים מעת לעת ברשתות החברתיות, ללא הוכחה של ממש.

בעבר היו הפגנות של קבוצות מוסלמיות מול בית חב”ד ברחוב הקאוסאן בבנגקוק, בדרך כלל על רקע אירועים בטחוניים בישראל בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ב2012 מחבלים איראנים תכננו להצמיד מוקשים מגנטיים לרכב שגריר ישראל וכן לפגע בעסקים ישראלים בקאוסאן. הקבוצה האיראנית שהתה והתארגנה באזור סמוך לרחוב “פראקנונג” בבנגקוק בו מסגד וקהילה מוסלמית תאילנדית וזרה.

על פי הערכות, אירועים אלה אינם נוגעים לסכסוך בדרום תאילנד, אלא לסכסוכים גלובליים הזולגים דרך הקהילות הזרות לתוך תאילנד. 

אי אפשר להשוות

למשרד החוץ הישראלי, עניין להרחיק את ההשוואה בין הסכסוך הישראלי-פלסטיני להתקוממות של הבדלנים המוסלמים בדרום תאילנד.

הסיבה משותפת לתאילנד ולישראל.

תאילנד מקיימת קשרים עם ישראל וגם מדינות אויבות לה דוגמת איראן. הממלכה  מעוניינת באופן טבעי להרחיק עימותים משטחה.

עם זאת,
הממלכה נוחה מאוד להגעה וליציאה, וארגונים ממשלתיים ועברייניים רבים משתמשים בה כבסיס פעילות או זינוק למדינות אחרות באזור אסיה-פאסיפיק.

שגרירות ישראל בבנגקוק מארחת נספח צבאי, נספח משטרתי, וכן נציגות של השירותים החשאיים של ישראל. מצב דומה לזה הקיים בשגרירויות אחרות , כולל שגרירות איראן, ארה”ב ועוד.

למה עכשיו?

בכל פעם שקורה פיגוע מסוג זה, קשה להניח האם הסיבה היא איתות לרצון לפתיחה במשא ומתן (כדי להפסיק את הפיגועים) או להיפך, רצון להפסיק מהלכים של פיוס על ידי צדדים שאינם מרוצים מהתקדמות והתקרבות בין הצדדים.

פתרון

ראש ממשלת תאילנד הנחה את כוחות הביטחון להגביר את ניתור האזור כדי למנוע התקפות נוספות. במהלך השנים, הופעלו תוכניות שונות בשילוב חינוך ואכיפה של כוחות ביטחון תאילנדים.

רשת אל-ג’אזירה פרסמה דיווח בנושא בגירסה האנגלית שלה, ביחס לפיגוע בדרום תאילנד ב2018:  

(הערה: ערוץ אל גאז’ירה בעל אג’נדה אשר מדינות רבות בכללן מדינות מפרץ וישראל הודיעו כי הוא מייצר הסתה)

על פי דיווחם אז, השלטונות התאילנדים מגייסים משמר אזרחי מאזרחי המקום, אשר נועד לבצע פעילות שיטור למניעת התקפות דומות. חלק מחברי המשמר הינם תאיים-מלאיים מוסלמים.

על פי הדיווח בכתבה, הבדלנים המוסלמים באזור רואים בהם משתפי פעולה עם השלטון המרכזי ולכן מכוונים את פעולותיהם גם כנגדם.

ניתן לראות בסרטון אזור תאיי-מלאי מוסלמי כולל נשים בלבוש מסורתי מוסלמי. אפשר לראות גם בבנגקוק קהילות מקומיות של תאילנדים מוסלמים. כולל מסגדים ובתי ספר מוסלמים ובהם ילדות ונשים בלבוש מוסלמי. אחד האזורים הוא פרקנונג בין דרך סוקומוויט לדרך פטבורי. בין האזורים גם “קלונג טאן” (תעלת טאן) על דרך פטבורי.

דווח/י על תוכן

Comments are closed.

7 תגובות

    מלכת היופי הפיליפינית של ישראל 2022

    2004 רן רזין נעלם בבנגקוק