אהבתיאהבתי מה?!מה?!

ישראלים בתאילנד שימו לב! תאילנד מטילה מס על הכנסות שנוצרו מחוץ לתאילנד

שימו לב. מיום 1.1.2024 ממשלת תאילנד תחייב זרים על הכנסות שנוצרו מחוץ לתאילנד. זה אומר שאם אתם גרים בתאילנד, ומרוויחים הכנסה משכירות בישראל, תאילנד עלולה לדרוש תשלום מס על ההכנסה. זה כולל גם הכנסה ממשכורת ורווחי הון. מי יחוייבו בתשלום? על אילו הכנסות מדובר? ומה קובעת אמנת המיסוי בין תאילנד לישראל משנת 1996-7

תצלום באדיבות: RdeLaRosa ו Geralt
Share

הממשלה החדשה בתאילנד, מנסה לסגור חורים בחוקי המס. המטרה המוצהרת להעלות את הכנסות המדינה ממיסוי.

מה1 בינואר 2024 יחוייבו זרים (ותאילנדים) המתגוררים בתאילנד, בתשלום מס על הכנסות שנוצרו מחוץ לתאילנד. הכנסות שעד היום לא חוייבו במס. ההוראה רלוונטית לכל מי שנחשב תושב תאילנד לעניין מיסוי בתקופה של 180 יום ומעלה במהלך שנת המס.

מיסוי הכנסות מחוץ לתאילנד

מחלקות ההכנסות של תאילנד Revenue Department (מס הכנסה), פרסמה הנחיות חדשות הקבועות כי כל ההכנסות מחו”ל ימוסו כמס הכנסה אישי, ללא קשר לשאלה אם מדובר בהכנסה או חסכונות.

גורם בכיר במשרד האוצר התאילנדי אישר את תוכן המסמך שפרסם אגף ההכנסות בסוף השבוע.

על פי המסמך, “…אלה שיש להם רווחים ממשלח יד או עסקים בחו”ל או עושר שנמצא בחו”ל, והביאו את הנכסים הללו לתאילנד, חייבים להביא זאת בחשבון למס ההכנסה האישי שלהם בדוח השנתי”.

סרטה, ראש ממשלת תאילנד התייחס למיסוי ההכנסות מחוץ לתאילנד: 

“רבים לא אוהבים שאני חופר במקום הזה. אבל חוסר שיוויון הוא עניין גדול. כל אחד מחוייב לשלם מס על ההכנסות שלו  ולא משנה איך הרוויח אותן”

מי יחויב במס?

התוכנית תחל ב-1 בינואר 2024 ותחול על תושבים שחל עליהם המס בתאילנד. כלומר, תיירים ועובדים לטווח קצר יהיו פטורים. פטור יהיה גם על מי שהוטל עליהם מס במדינה הזרה, בתנאי שיש לה הסכם כפל מס קבוע עם תאילנד, ולפי תנאי ההסכם.

לישראל אמנת מניעת כפל מס עם תאילנד

בשלב זה עדיין, לא ברורה תחולת ההוראה החדשה על זרים המתגוררים בתאילנד תחת “אשרת פרישה” (ויזת פנסיונר).

אמנת מס ישראל-תאילנד

ישראל ותאילנד חתומות על הסכם למניעת כפל מס ומניעת התחמקות ממס, לגבי מיסים על הכנסה. האמנה כוללת סוגים רבים של הכנסות, כולל הכנסות מרווחי הון, דיבידנדים, שכירות ועוד.

האמנה מחייבת גם נוודים דיגיטליים.

ישראלים רבים המתגוררים בתאילנד, עלולים להיחשב תושבי תאילנד וגם תושבי ישראל לצורך חיוב במס.

לנוסח המלא של אמנת המס בין ישראל ותאילנד.

אילו הכנסות יחוייבו במס

העיתון “קרונגטהפ טורגיט” פרסם כי מחלקת הרבניו (רשות המס התאילנדית) פרסמה ב15 לספטמבר גילוי דעת, לפיו החיוב במס ייתיחס לכל הכנסה בחו”ל, ולא משנה באיזו שנה צמחה ההכנסה. חיוב כזה מייצר לכאורה מצב של חיוב מס רטרואקטיבי על הכנסות עבר משנים קודמות.

כיום, לפני כניסת ההוראה לתוקף, מחוייבות הכנסות מחוץ לתאילנד במס, רק אם הועברו לתאילנד באותה שנה בה צמחו. עובדה זו, יצרה שיטה בה רבים הפקידו את ההכנסות בחשבון בנק מחוץ לתאילנד, והעבירו אותן לתאילנד רק לאחר שנת המס בה צמחו וכך לא היו חייבים לשלם מס.

יעדי תוכנית המיסוי התאילנדית

פרשנים מציגים שלושה יעדים ספציפיים למדיניות המס החדשה בתאילנד:

יעד הגברת גביה במי שסוחרים בבורסות זרות באמצעות ברוקרים זרים. מיסוי הכנסת סוחרי מטבעות וירטואליים. מיסוי הכנסות מחוץ לתאילנד שהופקדו במשך שנה בחשבון אוף-שור ורק אז הועברו לתאילנד ולכן לא חוייבו במס.

העדר יכולת אכיפה

ההוראה החדשה, מציבה אתגר לרשויות האכיפה בתאילנד, לאתר את ההכנסות מחוץ לתאילנד. במיוחד כשמדובר בעסקאות במטבעות קריפטו.

חוסר יכולת איתור ואכיפה, עלול להפוך את ההוראה לאות מתה.

הבנה ציבורית שהממשל אינו יכול לאכוף את ההוראה באופן אפקטיבי, עשויה להביא למצב בו רוב ההכנסות בחו”ל לא ידווחו ולא ימוסו.

חשש להפחתה בפעילות עסקית בתאילנד

החקיקה החדשה, עלולה להביא משקיעים ובעלי עסקים, לא לבצע עסקאות באמצעות חברות ועסקים הרשומים בתאילנד, כדי לא להיות מחוייבים במס בתאילנד.

המנעות מפעילות באמצעות עסקים וחברות בתאילנד, עלולה להקטין את הכנסות הממשלה בתאילנד ממיסוי במקום להגדיל אותן. בנוסף, איתור ההכנסות יהפוך קשה עוד יותר כיוון שכולן ירשמו בעסקים וחברות מחוץ לתאילנד.

בנוסף, בנקאים ומוסדות פיננסיים עלולים להוריד את הדירוג של תאילנד כמדינה מומלצת לפעילות עסקית לאור ההוראה החדשה.

פרשנים העלו חשש כי האכיפה תיושם בעיקר לעסקים קטנים, בעוד עסקים גדולים ובעלי אמצעים, יתחמקו מחובת תשלום באמצעות עקיפתן לדוגמא באמצעות רישום הכנסות בחברות ועסקים מחוץ לתאילנד.

חוסר וודאות

ההוראה עדיין לא יושמה ולא ברור מה היקפה המלא. לדוגמא: האם יש לחייב במס עסקאות יום יומיות עם גופים מחוץ לתאילנד? מה היקף החיוב של סוחרי מניות ואג”ח ?

חיוב מלא של כל עסקה עלול להביא להפחתת השקעות זרות וכך להשיג תוצאה הפוכה של הפחתת פעילות עסקית, ובשל כך ירידה בהכנסות הממלכה ממיסוי.

הגברת רגולציה

ההנחייה החדשה מעוררת ביקורת בשל החשש ליצירת חסמים לאכיפה יעילה והקשיית התנהלותם של עסקים במיוחד קטנים ובינוניים.

מבקרים את התוכנית הכלכלית

הממשלה החדשה בראשות מפלגת פואה תאי, זוכה לביקורת על חלקים נוספים בתוכנית הכלכלית שמוביל ראש הממשלה מטעמה. ההחלטה הנוספת הזוכה לביקורת היא חלוקת כספים לכל תשובי הממלכה הבגירים.

ממשלת תאילנד עתידה לחלק 560 ביליון באהט במזומן, ל55 מיליון האזרחים התאילנדים הבוגרים בממלכה. הכסף יופקד לארנק דיגיטלי שהממשל יפתח לכל אזרח. הכסף עתיד להיות מחולק ברבעון הראשון של 2024 במטרה לעודד את הצריכה.

 

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    איך לומר “שנה טובה” בתאילנדית สวัสดีปีใหม่ ולמה ראש השנה התנ”כי והתאילנדי בחודש ניסן

    האם תאילנד תגביל שימוש בקנאביס? היסטוריה של מהפך, והישראלי שגילה את הTHC