אהבתיאהבתי חכםחכם

מהלך לפתיחת פונדקאות בתאילנד לזרים ולזוגות להט”ב

ענף הפונדקאות מתרחב בתאילנד כדי לתת מענה לזוגות שלא מצליחים להרות. ראש ממשלת תאילנד הורה על מהלך שנועד לשנות את החוק מ2015 במטרה לפתוח את השוק לזוגות זרים כולל זוגות גאים. 

Share

ראש ממשלת תאילנד פרסם מהלך שנועד לשנות את חוקי הפונדקאות בתאילנד.

TikTok – Make Your Day

No Description

תאילנד היא מדינה מתבגרת, והגברת הילודה חשובה לעתידה של תאילנד. גם הרווח הכלכלי הצפוי מפתיחת שירותי הפונדקאות, והלחץ בציבור הליברלי לעגן זכויות לקהילת הלהט”ב, מניעים את המהלך.

תאילנד הפכה מדינה מתבגרת. ירידה בילודה משנה מדינה

טיפולי פוריות בתאילנד

ד”ר סורא ויסדסק Sura Wisedsak,  סגן מזכיר משרד הבריאות בתאילנד, מציין כי בתאילנד פועלים היום כ115 מוסדות המספקים שירותי פוריות, ביניהם: 17 בתי חולים ממלכתיים, 31 בתי חולים פרטיים, ו67 מרפאות פרטיות.

פונדקאות בעליה

ענף טיפולי ההפרייה בהם גם  פונדקאות, מתרחב בתאילנד כדי לתת מענה לזוגות שלא מצליחים להרות.

בשנה החולפת בוצעו בתאילנד כ12,000 הליכי הזרעה מלאכותית, וכ-20,000 הפריות חוץ גופיות.

משרד הבריאות התאילנדי מדווח גם על כ776 בקשות לביצוע הליך פונדקאות שהוגשו השנה, מתוכן אושרו 754 (כ 97.2% מהבקשות אושרו).

פונדקאות היא היריון ברחמה של פונדקאית שאינה ההורה הביולוגי.

הצלחת טיפולי הפונדקאות בתאילנד בעליה. 48.53% מפרוצדורות הפונדקאות שבוצעו בתאילנד, הסתיימו בהצלחה. שיפור מתוצאה קודמת שעמדה על 46% אחוזי הצלחה. (עליה של כ19 מקרים שהסתיימו בהצלחה). אחוז הצלחה דומה למרכזי הפרייה מובילים בעולם.

בתאילנד רפואה פרטית וכן בתי חולים ציבוריים ברמה סבירה, במיוחד בערים וריכוזי אוכלוסיה גדולים.

פונדקאות ותרומת ביצית הן פרוצדורות עם אחוזי הצלחה גבוהים המתקרבים ל50%. אחוזי ההצלחה בהפריה חוץ גופית IVF מגיעים עד % 4-5 אחוז, ובהזרעה 1-2% הצלחה – כמו בכניסה להיריון ביחסי מין.

הזרעה היא הליך בו במהלך הביוץ, רופא מחדיר את הזרע עד צוואר הרחם – קרוב לביצית הבשלה על הזקיק.

לפני ההחדרה הזרע מופרד בצנטריפוגה מנוזל הזרע ומוסיפים לו חומר כימי דומה לסביבה בצוואר הרחם, כדי לא לגרום לתגובה גופנית אצל האישה.

זו הסיבה שרבות מהמטופלות, גם בישראל, עוברות מספר רב של נסיונות להזרעה חוץ גופית, עד שהן מצליחות להרות או מוותרות ועוברות להליך תרומת ביצית ו/או פונדקאות. אחת השיטות של זוגות בישראל, היא לנצל את כל כמות ההפריות החוץ גופיות המאושרת בקופת החולים, ואז לעבור קופת חולים ולהתחיל שוב.

החוק בתאילנד היום

חוק הגנת ילדים משנת 2015, שנחקק בתקופת שלטון החונטה הצבאית שביצעה הפיכה בתאילנד, קובע הגבלות על שירותי פונדקאות בתאילנד. מטרת החוק להגן על הילודים והציבור. החוק הפסיק את המצב ששרר לפניו, בו זרים רבים הגיעו לשכור נשים תאילנדיות כפונדקאיות.

החוק בתאילנד מאפשר שירותי פונדקאות, רק לזוגות הטרוסקסואלים תאילנדים, הנשואים יותר משלוש שנים.

החוק קובע עונשי מקסימום למי שיפרו אותו: אישה שהצטרפה לשירות פונדקאות לא חוקי, צפויה לעונש מקסימלי של  10 שנות מאסר, וקנס מרבי של עד 200,000 באט (כ20,000 ש”ח). מוכר זרע או ביצית שהורשע, יכול להיענש בעד 3 שנות מאסר ו/או קנס בגובה 60,000 באהט. העונש המקסימלי לסוכן שירותי פונדקאות לא חוקיים, מגיע עד חמש שנות מאסר ו/או קנס של עד 100,000 באט.

משרד הפנים הישראלי הצטרף לחגיגה

ערב השינוי בחוק התאילנדי  ב2015, נתקעו זוגות ישראלים בתאילנד מבלי יכולת לחזור עם ילדיהם לישראל, כיוון שמשרד הפנים סירב לרשום את ילדיהם וסירב לאפשר להם להיכנס עם ילדיהם לישראל.

ההורים שקיבלו שירותי פונדקאות, ניסו לטפל בנושא מתאילנד, מבלי לעזוב את ילדיהם שזה עתה נולדו לאמהות פונדקאיות.

הם כתבו בעמוד הפייסבוק שלהם:

“אנחנו, רובי ודותן, עומרי ואלון, עמי ועופר, ארז וארנון, איתמר ועודד, אריק ואורן, אבי וערן, רועי ואסף, נמצאים בתאילנד כבר יותר מחודש וחצי עם בנינו ובנותינו, שנולדו בהליך פונדקאות. התינוקות שכבר נולדו לא יכולים לחזור לארץ. כמונו יש בתאילנד זוגות רבים מכל העולם שמבצעים הליך דומה וחוזרים למדינתם ללא בעיה”. לדבריהם, “לחלק מההורים נגמרה אשרת השהייה, חלק מהתינוקות נמצאים ללא ביטוח רפואי וחלקם נמצאים עם בעיות שונות ללא מעקב רופא ישראלי. השלטון בתאילנד לא יציב, המהומות מתחזקות ואנחנו מאוד חוששים שהדבר יכול לעכב את החזרה שלנו בחודשים רבים”.

“משרדי הממשלה בישראל מפנים אצבע מאשימה אחד לשני, משרד הפנים מאשים את משרד החוץ, משרד החוץ מאשים את משרד המשפטים ומשרד המשפטים מאשים את משרד הפנים, וחוזר חלילה. הרושם הוא שבאמת יש כוונה טובה אך בשורה התחתונה, אנחנו לא יכולים לחזור לארץ עם ילדינו”, הוסיפו. אחד הזוגות אף שלח מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ורעייתו, שרה.

הדיון העיתונאי סביב הפונדקאות בתאילנד חושף בורות, הומופוביה ופמיניזם אנטי-פמיניסטי

הדיון העיתונאי סביב הפונדקאות בתאילנד חושף בורות, הומופוביה ופמיניזם אנטי-פמיניסטי

משרד הפנים מפר באופן סדרתי את הדין בכל תחומי מחלקת ההגירה והאשרות, כולל הפרות דין ושיבוש הליכים של משפחות בינלאומיות. 

ישראל | פס”ד | 10 שנים התעלל משרד הפנים בנכה צה”ל פגוע ראש ואשתו הזרה

חשש בתאילנד מסחר בבני אדם

היוזמה לחקיקת החוק ב2015 נבע במידה רבה גם מחשש לסחר בבני אדם, לאור כמות גדולה של זרים שהגיעו לשכור שירותי פונדקאות בתאילנד. כמות כה גדולה, שתאילנד כונתה “הרחם של אסיה”. תאילנד הייתה ועודנה אטרקטיבית לשירותים רפואיים רבים כיוון שנעים לשהות בה, שירותי הרפואה והאירוח ברמה גבוהה כולל תקשורת בשפות רבות, וההגעה והעזיבה  של המדינה נוחות מאוד.

התינוקת גאמי

מספר פרשיות התפרסמו והעלו את המודעות הציבורית לנושא. לדוגמא, סיפורו של גאמי. גאמי נולד עם תסמונת דאון יחד עם תאומה בריאה. הזוג האוסטרלי שהזמין את השירות, לקח את התאומה הבריאה לאוסטרליה, והשאיר בתאילנד את גאמי אצל אמה הפונדקאית שנאלצה לטפל לבדה בגאמי עם תסמונת דאון. בהמשך פורסם שהגבר האוסטרלי הורשע פעמיים בהתעללות בנערות, מה שעורר שאלה גם לגבי הליכי האישור בתאילנד .

כנופיות סיניות

הרשויות והציבור חוששים ממקרים של סחר בבני אדם, במיוחד לאור חשיפה ומעצר של חברי סוכנויות סיניות לא חוקיות שהציעו שירותי הפרייה ופונדקאות בתאילנד.

הנשים שסיפקו שירותי פונדקאות ותרומת ביציות, התגוררו בצפיפות גדולה , וחלקן אף הגיעו לטיפול בבית חולים לאחר שקיבלו מינון גבוה מדי של חומרים לצורך הבשלה של כמות גדולה של ביציות לצורך הוצאה מגופן בהרדמה.

לדברי חלק מהרופאים, החוששים מפתיחת השוק לזרים, שירותי פונדקאות עלולים להידרש גם לצורך סחר בבני אדם לצורך פורנוגרפיית ילדים ותרומת איברים.

המחלקה לחקירות מיוחדות בתאילנד מתקשות להפסיק את פעילות הרשתות הלא חוקיות כיוון שבדרך כלל פעילותן מתחלקת למספר חלקים המטופלים על ידי אנשים שונים, מה שמקשה על החקירה וההעמדה לדין. במקרה האחרון בו נעצרו כנופיות סיניות, התגלה כי השתמשו בשלוש מרפאות לטיפול טרום לידתי ושירותי לידה. תזרים המזומנים של הכנופיה הגיע למעל 100 מיליון באהט.

משטרת תאילנד פועלת לשלילת אזרחות מנאשמת ממוצא סיני

פתיחת השוק ללהט”ב ולזרים

המהלך עליו הכריז ראש הממשלה מעודד זוגות רבים בתאילנד ומחוצה לה.

מ2015 ועד היום, פונדקאות לזרים בתאילנד הייתה כמעט בלתי אפשרית. זרים נשואים לתאילנדים/יות יכולים היו לחפש קרובת משפחה שתסכים להיות פונדקאית.

רופאים ומוסדות רפואיים תומכים בשינוי החוק, כך שיאפשר מתן שירותי פונדקאות גם לזרים ולהט”בים.

בין ההנמקות לפתיחת השוק לזרים, הוא ההכנסות הגבוהות והפיתוח המואץ לענף ההפרייה, שיאפשרו לסבסד ואף לממן שירות הפרייה ופונדקאות לזוגות תאילנדים חשוכי ילדים.

ד”ר סורה מעריך שזוג זר המגיע להליך פונדקאות בתאילנד יוציא כמיליון באהט בממלכה (כמאה ועשרה אלף שקלים).

זול יותר משירות דומה במדינות אחרות.

לדעתו של ד”ר סורה, ניתן לטפל בסיכונים שבפתיחת השוק, באמצעות חקיקה.

דרך נוספת המוצעת על ידי התומכים בפתיחת התחום, היא רישום ממשלתי של הזוגות המגיעים לבצע טיפולי הפרייה, ופיקוח על המבצעים.

המתנגדים לפתיחת טיפולי פונדקאות לזרים, מציינים כי גם עתה, כשהחוק אוסר שירותי פונדקאות לזרים, האכיפה לא מספקת. הם מראים כי גם היום אפשר למצוא בקלות מודעות דרושים לפונדקאיות תאילנדיות,  ולא רק עבור זוגות תאילנדים חשוכי ילדים. המתנגדים מציינם שהכנופיות הסיניות שחבריהן נעצרו, עבדו עם קליניקות מקומיות לטיפולי הפרייה בתאילנד.

ד”ר אקרון פרדיסטיסוואן Arkom Praditsuwan סגן יו”ר שירותי רפואה DHSS בתאילנד DHSS deputy director-general וד”ר  אולריק מוסיגאוונג Olarik Musigavong מומחה להפרייה, התומך בפתיחת השוק, מציין כי ניתן לבדוק את היכולת הכלכלית של הזוגות המזמינות את השירות, כדי למנוע סחר בבני אדם, וכן לבצע רישום מסודר של המבקשים לקבל שירותי פונדקאות ופיקוח על המוסדות המבצעים את ההליך.

הם מציינים שהסדרת התחום, תגרום להיעלמות העיסוק הלא חוקי המבוצע ללא פיקוח.

כמה עולה?

כאמור ד”ר סורה ציין תג מחיר של כמיליון באהט, שהם כמאה אלף שקלים.

ניתן ללמוד על עלות פונדקאות בתאילנד, גם מהשירות הלא חוקי המסופק היום לזרים, ביניהם זוגות רבים מסין ואוסטרליה.

לפי פרסומי המחלקה לחקירות מיוחדות וגורמי משרד הבריאות, רשתות הפונדקאות הלא חוקיות, מציעות בדרך כלל לפונדקאיות התאילנדיות תשלום בגובה כ 500,000 באט (כ55,000 ש”ח), וכן תשלום קצבה חודשית קצבאות במהלך תקופת הפונדקאות בגובה כ 10,000 עד 20,000 באהט (1,000 עד 2,200 ש”ח לחודש).

מגמות ליברליות מתנגשות בשמרנות

חלק מהסיבות לרצון לשנות את החוק הקיים, מיוחסות להתעוררות הליברלית של הדור הצעיר בתאילנד, אשר הביאה לזכיית מפלגת “קדימה” התאילנדית בבחירות MOVE FORWARD. המפלגה נפסלה בבית המשפט החוקתי בעילות שונות, במאמץ שמרני. אולם רוחה והמהפך שיצרה, ילוו את תאילנד עוד שנים רבות. אחד הנושאים שהמפלגה חרתה על דגלה, היו עיגון זכויות הקהילה הגאה.

להט”ב מתחתנים בבַּאנְגְרַק บางรัก ביום האהבה, בתקווה להכרה בנישואי חד מיניים בתאילנד

כתבת וידאו באנגלית

TikTok – Make Your Day

No Description

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    עיבוד לתצלום באדיבות נועה קריס של העיר אגרופולי באיטליה (על הכדור הפורח). uברקע: נהר הגנגס בהודו

    הווה | שיר על נחל האושר, מאיטליה לגנגס בעיניים ישראליות

    זוג על קורקינט במסע אל האופק. תצלום באדיבות: Sergey Semenov

    בקעת הירח | דן תורן זוכה פרס אקו”ם בטור אישי וקליפ בכורה, על מסע בחו”ל עם הדחף לסוע ולהישאר