האם תאילנד תגביל שימוש בקנאביס? היסטוריה של מהפך, והישראלי שגילה את הTHC

ביוני 2022 התירה תאילנד שימוש בקנאביס. הממלכה הפכה לאזור מכירה ועישון. ההגבלות והאיסורים נאכפים באופן חלקי. רופאים וחוקרים נחשפו לנזקים שהתגלו לצד היתרונות הרבים של השימוש במריחואנה. ראש הממשלה החדש רוצה לחזור אל המודל המקורי של מריחואנה לשימוש רפואי בלבד. האם תאילנד רוצה ויכולה להחזיר את השד הרווחי בחזרה לתוך הבאנג…

תצלום באדיבות צלמי CNA
Share

קנאביס בתאילנד היום

השימוש בקנאביס בתאילנד מותר מגיל 20.
אסור לילדים, לנשים בהיריון ולמיניקות.
אסור להשתמש ולמכור קנאביס באזור בתי ספר,
ואסור לצרוך קנאביס בשטח ציבורי אפילו פתוח. איסור זהה לעישון טבק.
מכירת קנאביס מצריכה רישיון כחומר תחת פיקוח.

האכיפה בקנסות בלבד.

פיצוץ

זה המצב מיוני 2022 כאשר הממשל התאילנדי הסיר את הקאנביס מפקודת הסמים המסוכנים והתיר גידול. אינספור חנויות מריחואנה נפתחו בכל תאילנד. פתיחה מוחלטת של השוק.

היום קל לקנות מריחואנה בתאילנד, כמו קניית כוס קפה בדרך לעבודה.

משרד הבריאות התאילנדי אישר כבר יותר מ1000 מוצרים כולל מוצרי מזון, בהם משולב קנאביס. בין המוצרים המאושרים: סלטים, משקאות, עוגיות, ועוד.

מטרת משרד הבריאות בממשלה הקודמת הייתה להפוך את תאילנד ל”האב” מוביל בגידול מריחואנה, לצד גידולים חקלאים נוספים כמו אורז לייצוא.

משרד הבריאות התאילנדי שינה את תקנות המזון, לאחר תלונות מהממסד הרפואי על עליה בטיפול במקרים של פגיעה מצריכה של מוצרי מזון משולבי קנאביס. כמות החומר הפעיל המותרת במזון המשווק ישירות לציבור, הופחתה מ 0.2% THC פעיל, ל 0.0032% של חומר THC פעיל. עד 1.6 מ”ג לאריזה/מנה.

מיליוני מגדלים

האפליקציה הממשלתית לרישום גידול מריחואנה, קרסה ביום בו נפתחה מעודף נרשמים. כ9 מיליון בקשות הוגשו דרכה אונליין. יותר מ12% מהאוכלוסיה התאילנדית ביקשו לגדל מריחואנה.

משקיעים זרים החלו להתעניין. ביניהם ישראלים שרצו ליבא לתאילנד ציוד לגידול, ואביזרים לצריכה ושימוש. גם חנויות קנביס בבעלות ישראלית נפתחו בתאילנד

לה לה לנד | חנות קנאביס ישראלית בפוקט

שוק הצרכנים גדל עד כדי כך, שהחלו הברחות מריחואנה לתוך תאילנד. ספקים תאילנדים התלוננו שמריחואנה זולה מוברחת לתוך תאילנד מארה”ב ופוגעת בסוחרים המקומיים.

פוקט | קנאביס | מחירים, עישון אידוי ועוגיות תוצרת בית

מהפך היסטורי

ד”ר פקקרונג קוואנקהאו

ד”ר פקקרונג קוואנקאו, מנהלת מרכז רפואי לטיפול מסורתי מבוסס מחקרית, מציינת כי השימוש העתיק במריחואנה בתאילנד הוא לפחות בן 300 שנה. מריחואנה שימשה תרופה לשיפור שינה, תיאבון, והרגעת כאבים.

 

 

הוצאת הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים ב2022, סיימה איסור שימוש וסחר בקנאביס בתאילנד, שנאכף בעונשים חמורים במשך עשורים רבים.

1925 מריחואנה מוכרזת סם נרקוטי והשימוש בה נאסר.

1934 נחקקו עונשי מאסר וקנסות כנגד שימוש בקנביס. שבטי הצפון המשיכו לגדל מריחואנה בצורה לא חוקית. ההיסטוריון פטר מקגוויר כתב כי חלק מהסחר הבינלאומי של מריחואנה בייצור תאילנדי, בוצע על ידי חיילים אמריקאים שהוצבו בתאילנד במלחמת ויאטנם וסייעו להבריח אותו לארצות הברית. היום גם בארצות הברית, התרחב השימוש החוקי במריחואנה, כולל התרים לגידול ושימוש בו בחלק ממדינות ארה”ב.

1971 מריחואנה הוכנסה ל”קלאס 1″ של סמים מסוכנים המהווים סכנה חמורה לבריאות הציבור ואין בהם תועלת רפואית. היו כמה שינויים נוספים בסיווג אולם האיסור החמור נותר לאורך יותר מ50 שנה. העונשים החמורים למפרי החוק בתאילנד, הפכו אפילו לסרטים הוליווודיים. תאילנדים הוצאו להורג או שעונשם הומר בנסיבות מיוחדות למאסר ארוך. זרים קיבלו עונש מוות שהומר למאסר של שנים רבות בתנאים קשים.

מריחואנה המשיכה להימכר באופן לא חוקי.

2000-2006 טקסין צ’ינוואט נבחר לראשות הממשלה ופותח במסע רדיפה קטלני כנגד סוחרי סמים. רבים מהם נורים למוות, ואחרים ממהרים להגיע לתחנות משטרה כדי להסגיר עצמם.

במערב, מתרחב בהתמדה השימוש במריחואנה לצרכים רפואיים. התפיסה החדשה-ישנה מגיעה לתאילנד. פוטנציאל רפואי וכלכלי המביא פקידי ממשל לפנות לד”ר פקקרונג קואנקאו על מנת לחקור את התועלת האפשרית בשימוש בסם, לאור השימוש בו ברפואה המסורתית בתאילנד. מחקרה שימש תחילה להיתר של שמן קנאביס לחולי סרטן, שטיפולים אחרים לא שיפרו סימפטומים שפגעו באיכות חייהם, ביניהם כאבים, איבוד תיאבון ועוד.

2018 תאילנד מתירה שימוש בקנאביס ב38 מצבים רפואיים כולל פרקינסון ואינסומניה (בעיית שינה). חוואים מקבלים היתר לגידול עד 6 עציצים לצורך אספקה לבתי חולים.

2019 בקמפיין הבחירות אחרי ההפיכה הצבאית ב2014, מפלגת פומ-דז’אי-תאי מבטיחה לגליזציה של קנאביס והכנסה גבוהה לחקלאים מגידולו. פומ-דז’אי-תאי מקבלת כ10% מקולות הבוחרים והופכת למפלגה השנייה בגודלה בקואליציה. העומד בראשה, אנוטין צ’אנווירקון, ממונה לסגן ראש הממשלה ושר הבריאות, ומקדם לגליזציה של קנאביס.

2022 תאילנד הופכת למדינה הראשונה בדרום מזרח אסיה המתירה שימוש במריחואנה. השימוש במריחואנה הופך חוקי, עם הסרת הצמח מרשימת הסמים המסוכנים. הממשל אף מעודד גידול ומכירה.

“בום מריחואנה” מתפרץ בתאילנד. אינספור חנויות ומגדלים רשומים ולא רשומים צצים בכל מקום ומציפים את הממלכה בחומר טוב. הממשלה הכריזה על שימוש לצרכים רפואיים, אבל כולם הניחו שמדובר בהיתר כולל לכולם.

התמכרות ואישפוז

נתוני ההתמכרות לקנאביס בתאילנד עולים בהתמדה. רבים טוענים שהלגליזציה הביאה לכך שמתמכרים “יצאו מהארון” כדי לקבל טיפול. מתמכרים שקודם לכן חששו מאישום פלילי על שימוש עצמי וכן על מכירת כמויות קטנות לצורך מימון השימוש העצמי.

ד”ר סמיט סריסונט

ד”ר סמיט סריסונט, טוקסיקולוג פורנזי (מומחה רעלים), מציין עליה במציאת חומר THC בבדיקות פורנזיות לאחר המוות. הגיוני, לאור העובדה שהשימוש בקנאביס מותר בתאילנד.

 

 

חדרי מיון בתאילנד מדווחים על שילוש במקרי הגעה לחדר מיון עקב תחושה לא טובה לאחר אכילה שתיה או עישון של מוצרים עם קנאביס. בין המוצרים: עוגיות עם קנאביס ומשקאות עם קנאביס.

קנאביס עלול להעלות את לחץ הדם וכן להעלות את קצב פעימות הלב. במקרה של חולי לב, עליה כזו עלולה להיות זרז להתקף לב.

בדיקת פורנזית לאיתור שרידי THC בתאילנד

ד”ר סמיט חושב שהגבלת צריכת הקנאביס וחינוך בנושא דרושים במיוחד, לאור הגישה של שר הבריאות הקודם. השר הדגיש כי צריכת קנאביס מותרת לצרכים רפואיים, אולם בפועל הראה בשידור בטלויזיה איך להוסיף עלי קנאביס לסלט סום טאם. חזרה למסורת בת יותר ממאה שנים, להוסיף את עלי הקנאביס כמרכיב במזון. לדעת ד”ר סמיט, גישה זו מייצרת בציבור תחושה שיש בקנאביס רק יתרונות, ללא סכנות מהן צריך להימנע.

אנוטין צ’אנווירקון שר הבריאות בממשלה הקודמת, מכין ואוכל סלט “סום טאם” עם עלי קנאביס טריים.
ד”ר ראסמון קליסירי

ד”ר ראסמון קליסירי יו”ר המרכז להתמכרויות באוניברסיטת ג’ולהלונגון מתארת מתמכרים אשר חייבים לשמור על רמת חומר פעיל בדמם כדי לתפקד. זאת כיוון שירידה ברמת החומר אליה הם רגילים, יוצרת רעב וצורך המחייב אותם לצרוך שוב קנאביס.

 

 

 

ד”ר קואקרון קרוסון

ד”ר קואקרון קרוסון מאוניברסיטת ג’ולה לונגון סבורה שהכמות המותרת בתאילנד לשילוב במוצרי מזון (עד 1.6 מ”ג THC פעיל לחבילה/מנה) היא כמות גבוהה מדי. לדבריה, הנחיות האיחוד האירופאי ממליצות על רבע מכמות זו לצריכה יומית.

 

 

“צרכנים חוטפים ממתק עם קנאביס ואוכלים הכל. הם לא מחלקים את החבילה לארבע, ואוכלים רק רבע מהכמות ביום, כדי לעמוד בכמות צריכת הTHC המומלצת באיחוד האירופאי לפי משקל גוף”

האיחוד האירופאי ממליץ על 1 מיקרוגרם THC פעיל לכל קילוגרם משקל גוף. בתאילנד המשקל הממוצע של אישה כ55 ק”ג. לפי ההמלצה האירופאית צריכתה היומית המומלצת כ 0.055 מ”ג THC פעיל. הכמות המקסימלית המאושרת בתאילנד באריזת מזון אחת – היא פי שלושים מהכמות המומלצת באיחוד האירופאי. זאת אומרת – סך הכמות המומלצת לצריכה יומיומית במשך חודש שלם (באיחוד האירופי) לאישה במשקל 55 ק”ג, היא כ3% מהכמות המקסימלית המותרת בתאילנד באריזה אחת של מזון עם קנאביס.

יש המציינים כי התמכרות לקנאביס בעלת מרכיב נפשי מרכזי, יותר מפיזי.

מי בכלל בודק

בראוניז לדוגמא, מכיל הרבה שומן שמתאים לספיגה של THC. אריזות בראוניז קנאביס שנבדקו על ידי ד”ר ראסמון, הכילו כמות גדולה הרבה יותר מזו המותרת בתאילנד למוצרי מזון עם קנאביס. חבילת העוגיות שנבדקה הכילה במצטבר 7.2 מיליגרם THC פעיל. כשהכמות המקסימלית המותרת בתאילנד היא 1.6 מיליגרם לחבילה.

“איך נגן על הצרכנים שקונים מוצר ולא רוצים לצרוך THC, פעמים רבות מסיבות בריאותיות”

על אריזת הבראוני-קנאביס לא מצויין האם היא מכילה THC ובאיזו כמות. גם זאת בניגוד לתקנות. אלא שכאמור, אין אכיפה אפקטיבית בנושא כיום בתאילנד, במיוחד לא ברמה הזו של הרכב ותיוג של מוצרים שונים על המדף בחנויות ודוכני קנאביס.

דוכן בראוניז קנאביס בשוק לילה באי פוקט

 Delta-9-THC טטרהידרוקנבינול

החומר הפסיכואקטיבי בקנאביס. אחד מכ113 קנבואידים שנמצאו במריחואנה. הנחת החוקרים היא כי תפקידו בצמח לסייע בהגנה מחרקים, התאמה לאור ואתגרים סביבתיים.

החומר התגלה ובודד לראשונה על ידי רפאל משולם מישראל ב1964. מחקר גילה כי עישון מביא לספיגת החומר אל מחזור הדם. כשהחומר מגיע למוח הוא מתחבר לאנדוקנבינואידים – רספטורים בחלקים שונים במוח בהם הקורטקס. חלקים במוח האחראים על חשיבה, זיכרון, עונג, קואורדינציה ותנועה.

בחוק הפדרלי בארה”ב, החומר בקנאביס עדיין משוייך לדרגא 1 של סמים נרקוטים ללא תועלת רפואית וללא אמצעי בטיחות מוכרים. באו”ם הסיווג כבר שונה לדרגא נמוכה יותר (3) בעקבות המלצות של ארגון הבריאות העולמי WHO. הFDA  אישר THC רפואי כמעודד תיאבון לחולי איידס, וכנוגד הקאה למטופלים בכימותרפיה.

בקנאביס חומרים רבים המשמשים גם בייצור מזון. חלקם חומרי ריח וחומרים נוגדי דלקת. החומרים משולבים ללא THC בסוכריות ומאכלים, ומקנים להם ריח יחודי.

קיטי צ’ופקה

קיטי צו’פקה, בעלת חנות קנאביס בבנגקוק, יזמית ופעילה בתחום הלגליזציה של קנאביס בתאילנד מציעה שממתקים כמו סוכריות ג’ילי יהיו תמיד ללא THC על מנת להקטין את הסיכוי של צריכה בטעות על ידי ילדים.

סוכריות ג’לי עם רכיבי קנאביס ללא THC בחנות הקנאביס של קיטי צו’פקה בבנגקוק

מושל בנגקוק הורה על תוכנית לילדי בתי הספר בעיר, בה מחנכים על הסכנות בצריכת קנאביס, והימנעות מהשימוש בו.

פרצ’רוואט פוטיצ’אי טנאסירי, מורה בבית ספר וואט סאלאדנג בבנגקוק

התוכנית לילדים בגילאי 11-15 מיועדת “להגיד לא לקנאביס”.  התוכנית החלה שבוע אחרי הלגליזציה של קנאביס בתאילנד. התוכנית מיועד להרחיק מכירה ושימוש בקנאביס משטח בתי ספר, ולחנך את התלמידים על הסכנות בצריכת קנאביס. שירים ושיחות שמטרתם להביא ילדים להימנע משימוש במריחואנה.

לומדים לגדל מיוטיוב

רבים בתאילנד מגדלים ללא רישום, מכיוון שאין אכיפה. חלק גדול מהמגדלים הקטנים, מעשנים בעצמם ומוכרים לחברים ומכרים. חלקם מייצרים הכנסה לא מדווחת ולא רשומה של כ1,000-2,000 $ לחודש ממכירה לקהילת חברים שהתרחבה גם למכרים וחברים של חברים.

“בכמות הגידול והשימוש הנרחבת היום בתאילנד, אין מספיק כוח אדם לבצע אכיפה אפקטיבית של החוק”.
ד”ר טרמסק צ’למפלנופאפ מהחוג ללימודים תאילנדים בISEAS 

אפשר למצוא רוכלים מוכרי קנאביס על המדרכה. שמיכה ועליה כמה צנצנות, ושלט.

פאבים וחנויות למכירת קנאביס בכל פינה. רובן מציעות אזור עישון, למרות שהחוק אוסר עישון בכל שטח ציבורי.

רוצים פיקוח

חלק גדול בציבור התאילנדי, מעוניין בפיקוח הדוק יותר במיוחד על מכירה. פיקוח דומה לזה של אלכוהול בתאילנד.

הלחץ מצד חלק מהציבור, החל כבר ביוני 2022, כששבוע לאחר התרת השימוש בסם, אושפזו מספר משתמשים שכנראה התלהבו וצרכו יותר מדי. ביניהם, גם בני עשרה.

לאחר ההיתר ב2022, פרסם משרד הבריאות מגבלות על השימוש במריחואנה. אולם כאמור, הן לא נאכפות בצורה אפקטיבית. בין השאר בשל חוסר בכח אכיפה מספיק לנוכח התפוצה הגדולה של מריחואנה ברחבי תאילנד.

קיטי צ’ופקה בחנות הקנאביס שלה בבנגקוק

קיטי צו’פקה, בעלת חנות קנאביס בבנגקוק, יזמית ופעילה בתחום הלגליזציה של קנאביס בתאילנד, מביעה תרעומת על כך שעדיין אין תקינה מסודרת:

“אני אמא, ויודעת מה זה כשיש משהו לא ידוע ולא מפוקח שעלול לפגוע בילדים שלך. אני רוצה לעשות את זה נכון. בחנות שלנו בדקו תעודת זהות לפני הכניסה לחנות, עוד לפני שיצאו התקנות. ההגבלות על מריחואנה צריכות להיות דומות להגבלות על אלכוהול. קנאביס זה דבר מצויין, אבל צריך הגבלות”.

חוקרים מצאו הבדל בהתפתחות המוחית של בני נוער שצרכו מספר פעמים קנאביס. מחקרים נוספים מניחים כי שימוש בקנאביס בגיל צעיר עלול להשפיע על יכולת ללמוד, לעודד נדודי שינה ועוד.

ד”ר ראסמון קליסירי יו”ר המרכז להתמכרויות באוניברסיטת ג’ולהלונגון סבורה כי צריך להעלות את גיל המינימום לשימוש בקנאביס בתאילנד. כיום לפי החוק ניתן לצרוך קנאביס מגיל 20. ד”ר ראסמון אומרת כי בגיל עשרים המוח בדרך כלל עדיין לא הגיע לסיום התפתחותו. היא מציבה את גיל 25 כגיל הממוצע בו המוח מגיע לסיום התפתחותו.

ד”ר סמיט אוסף נתונים רפואים לצורך תביעה משפטית לביטול ההיתר הגורף ה”דקרימינילזיציה” של קנאביס בתאילנד.

הטיעון המשפטי בתביעה, מתייחס לעובדה שלא נחקק חוק בפרלמנט בנושא. ההיתר הגורף לשימוש במריחואנה, בוצע על ידי הוצאתה מרשימת הסמים המסוכנים בהמלצה של משרד הבריאות.

התומכים בשימוש בקנאביס מסבירים שיש חומרים רבים עם סכנות בהם אלכוהול וטבק, אשר נמכרים עם הגבלות למי שלא הגיעו לגיל המתיר שימוש בהם.

רק לשימוש רפואי ?

ד”ר טרמסק צ’למפלנופאפ

ד”ר טרמסק צ’למפלנופאפ מהחוג ללימודים תאילנדים בISEAS מסביר כי במצב היום, לרבים מאוד יש עציץ מריחואנה בבית. הגידול העצמי לא אסור. זה קצת מבלבל, כי כל אחד בבית יכול לקחת עלים מהעציץ ולעשן.

 

 

“צריך חוק מיוחד שיסדיר את נושא השימוש והגידול של קנאביס בתאילנד”

פוליטיקה

חקיקת החוק לשימוש במריחואנה נתקעה בפררלמנט בימי הממשלה הקודמת. הוויכוח התמקד בשאלת כיוון ההיתר וההגבלות. המפלגה הדמוקרטית חברה לאופוזיציה בעניין זה. החוק נעצר לאחר הקריאה הראשונה (מתוך 3 הקריאות בחקיקת חוק).

פיצ’ט צ’ואמואנגפן, הוא חבר אופוזיציה מאזור צ’יאנג מאי. קרוב ל”משולש הזהב” בו גודלו סמים באופן מסחרי לא חוקי במשך שנים רבות. לדעתו צריך לקבוע ולאכוף הגבלות. לדבריו, בוחרים רבים מאזור הבחירה שלו מגדלים ומשתמשים בקנאביס, מנהג המוליד מתמכרים חדשים. לדבריו חלקם הם כאלה שניסו כיוון שהקנאביס זמין, ולאט לאט עולים בכמויות ובתדירות של השימוש במריחואנה. יש גם כאלה שלא יכולים לתפקד ביומיום, ללא שימוש מסיבי בקנאביס.

התומכים בלגליזציה טוענים שעישון קנאביס היה נפוץ גם לפניכן באופן לא חוקי. איש לא הגיע לטיפול בנושא מחשש להפללה.

לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

השבוע הודיע ראש ממשלת תאילנד סרטה תאיוויסין , כי הממשל בראשותו ימשיך לתמוך בהיתר לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, ולאסור שימוש בקנאביס לצרכים שאינם רפואיים.

סרטה הוסיף כי נזקי השימוש בקנאביס הם סוגיה שלא הייתה לה מספיק התייחסות.

בתחילת אותו שבוע הודיע סרטה, שהוא גם שר האוצר בממשלה, כי במסגרת התוכנית לעידוד הכלכלה התאילנדית, תעודד גם הצריכה של Recovery Drugs בתאילנד, הכלכלה השניה בגודלה בדרום מזרח אסיה.

בקיצור, לא רק בישראל, פוליטיקאים מנסים להחזיק בשני קצות החבל של הדיון הציבורי.

מתנגדיו של סרטה מאשימים אותו בפופוליזם כולל ההחלטה לחלק לכל אזרח בוגר במדינה 10,000באהט לארנק אלקטרוני שיפתח הממשל, על מנת לעודד את הצריכה במדינה.

מה יקרה?

קשה לדעת אילו כוחות ינצחו במאבק לחקיקת חוק קנאביס מסודר בתאילנד. מה יהיה כיוון החקיקה ומה יוכנס לסעיפי החוק. חלק מן הטיעונים מתייחסים ליתרונות והסיכונים הבריאותיים והחברתיים בשימוש נרחב בקנאביס, אחרים נוגעים לאינטרסים כלכליים הכרוכים בשימוש במריחואנה.

כרגע המצב נשאר כשהיה. חופש מוחלט כמעט בלי אכיפה של מגבלות השימוש שהממשל התקין.

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    ישראלים בתאילנד שימו לב! תאילנד מטילה מס על הכנסות שנוצרו מחוץ לתאילנד

    רוצח סדרתי של ילדיו, נעצר בתאילנד עם האימהות. למה בישראל כמעט לא מגלים רוצחים סדרתיים?