אהבתיאהבתי חכםחכם

רוצה אבל חושש | מי מפחד מליידבוי? …וקצת עובדות

דעה מגובה בציטוטים ומקורות

קולאז'. פגישה בין שחקנים לקהל בסיום מופע בחוות פילים, ולאחר הופעה בקברט אלקזר. צלם: רן עזר | Samsung Mobile Project
Share

טרנסג’נדר נקרא “ליידיבוי” בטינגליש – ניב אנגלית-תאילנדית המדובר בעיקר בתאילנד בין תאילנדים לזרים.

טרנסג’נדריות נקראות בסלנג גם “שימייל”  Shemale ו”המין השלישי”.

ליידיבויז מעוררות סקרנות אצל רבים, המכירים מעט מאוד מהתרבות הפנימית.

פעמים רבות מתעוררת רתיעה ותגובות המעידות על חשש.

קצת על האנשים שמאחורי הכותרות.

אתחיל עם שיר

מה?!

קראתי את המילים של האולטראס …וחטפתי עצבים.

לא רוצה ליידיבוי, זכותך.

אבל מה הגועל הגדול?!

לילה שלם זרמתם במסיבה… אז פתאום בא לך להקיא?

מה זה מוכיח?! צרות אופקים?

התגובה מגיעה לדעתי ממקום אחר….

במה זכתה פיינליסטית קטועת יד ורגליים, בתחרות מיס טראנס תאילנד 2023

מה זה טרנסג’נדר?

“טרנסג’נדר” מציין קשת רחבה של אנשים שהזהות המגדרית שלהם שונה מהמין הביולוגי.

המין הביולוגי – איברי המין איתם נולדת.

יש גברים, שמרגישים שהם אישה.
יש נשים, שמרגישות שהן גבר,
יש כאלה שלא מרגישים גבר ולא אישה
יש כאלה שזה משתנה אצלם.

הזיהוי המגדרי, שונה מהנטייה המינית. לדוגמא: אפשר לחוש אישה שנמשכת לנשים או אישה שנמשכת לגברים.

רוצה אבל חושש | מי מפחד מליידבוי? …וקצת עובדות

מיליוני טרנסג’נדרים

“לפי הערכה של Williams Institute, ב-UCLA גרים בארצות הברית כ-1.4 מיליון טרנסג’נדרים, והם מהווים כ-0.6% מכלל האוכלוסייה שם. במחקר זה כ-80% מהמשיבים היו נשים טרנסיות. בממוצע, הם הפכו מודעים לזהותם הטרנסג’נדרית בגיל חמש. לפי הערכה של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל משנת 2017, באיחוד האירופי גרות 1.5 מיליון טרנסג’נדריות והן מהוות כ-0.3% מהאוכלוסייה”.

הקבוצות העיקריות הן: גברים טראנסים, נשים טראנסיות, וא-בינארים. 

“הקהילה הטרנסג’נדרית היא מגוונת מאוד. חלק מאנשיה מגדרים עצמם כגברים, חלק כנשים חלק כג’נדרקוויר, א-בינאריים, חסרי מגדר (א-מגדריים), והגדרות אחרות. חלק מהטרנסים לוקחים הורמונים או מבצעים ניתוחים להתאמה מגדרית. חלק לא. יש המזדהים בגלוי כטרנסג’נדרים, ואחרים אינם חושפים את זהותם המגדרית”.

טרנסג’נדר – ויקיפדיה

טְרַנְסְגֶ’נְדֶּר (ב אנגלית: Transgender) או בקיצור טרנס הוא מונח הכולל קשת רחבה של זהויות, שקשורות לחוויית אי-הלימה בין זהותו המגדרית של אדם לבין ייעודו המגדרי או לבין זוויגו. אצל מרבית האנשים קיימת הלימה בין הפרמטרים הללו, וישנן הערכות כי כ-0.3% מהאוכלוסייה חשים חוסר התאמה כזו בעוצמות שונות.

טרנסג’נדרים בתפקידים ציבוריים

  • ג’ורג’ינה בייר מניו זילנד, הייתה הטרנסקסואלית מחוץ לארון הראשונה בעולם שכיהנה כראש עיריית קרטרטון (1995–1999), וכן הראשונה שכיהנה כחברת בית הנבחרים (1999–2007).

  • איה קאמיקאווה מיפן, נבחרה באפריל 2003 לכהונה של ארבע שנים במקום שישי מבין 72 מתמודדות ומתמודדים שהתמודדו על 52 מושבים במועצת העיר של הרובע המאוכלס ביותר בטוקיו. הטרנסג’נדרית המוצהרת הראשונה שכיהנה בתפקיד ציבורי ביפן. בשנת 2007 היא נבחרה למושב שני, הפעם במקום שני.

  • יולאדה סואניוט מתאילנד נבחרה במאי 2012 לתפקיד המפקחת הכלכלית של מחוז נאן בצפון תאילנד, והפכה לפוליטיקאית הטרנסג’נדרית הבכירה ביותר בארצה.

  • אודרי טאנג מונתה ב2016 לשרת הדיגיטל בממשלתו של לין צ’ואן, מה שהפך אותה באופן רשמי לטרנסג’נדרית הראשונה בממשלת טאיוואן.

  • פטרה דה סוטר מבלגיה היא השרה הטרנסג’נדרית הראשונה באירופה, המשמשת גם כסגנית ראש ממשלת בלגיה מ2020

  • רייצ’ל לוין מארה”ב שימשה כרופאה הכללית של פנסילבניה מ2015 עד 2017  ומזכירת הבריאות של פנסילבניה מ2017 עד 2021 וכיום מכהנת כעוזרת מזכירת הבריאות ושירותי האנוש של ארה”ב. האישה הטרנסג’נדרית הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית שמכהנת בתפקיד פדרלי שעבר אישרו של הסנאט.

  • ג’יימי ווליס הוא חבר פרלמנט בריטי מהמפלגה השמרנית מבחירות 2019. במרץ 2022, הוא יצא מהארון כטרנס, או כאדם שרוצה להיות טרנס, והפך בכך לחבר הפרלמנט הבריטי הטרנס הראשון. ווליס העיד כי הוא חש כך מאז שהיה ילד צעיר מאד. ווליס לא רצה לצאת מהארון בזמן כהונתו הפוליטית אולם נדחף לכך בשל אירועים חיצוניים. אדם זר ניסה לסחוט אותו ושלח אליו ואל משפחתו תמונות עם ודרישה לתשלום של 50 אלף פאונד, אדם זה נתפס ונשפט.

הטרנסית היפה בעולם מתחתנת

למי זה מפריע ? 

יש טוענים שפסטיבל הגאווה ופעולות נוספות של הקהילה הגאה,
הם יותר מדי במרחב הציבורי. 

אני לא מתווכח על רמת ההחצנה הראויה של כל קבוצה בחברה.

קבלת השונה 

מה שצריך לזכור, שלא מזמן… הקהילה הזו הייתה מוקצה. בתקופה החדשה, להיות הומו היה עבירה על החוק ובעיה נפשית בספר הפסיכיאטריה. אלן טיורינג, היה ממציא מכונת המחשב הראשונה שהביאה לפיצוח “אניגמה” – הקוד בו הנאצים השתמשו להצפין הודעות. טיורינג נענש על כך שהיה הומו וניתנה לו בחירה בין מאסר לסירוס כימי. זה היה בבריטניה. במאה ה20. העבירה בה הואשם טיורינג, היא העובדה שהיה הומוסקסואל וקיים יחסים רומנטיים עם גבר. לאחר שנתיים התאבד. כנראה בעקבות תופעות הלוואי של סירוס כימי בשימוש בהורמונים נשיים שהביאו לתופעות לוואי כמו צמיחת שדיים.

גם היום בעלי ג’נדר שונה חווים בארצות רבות בעולם סכנת מאסר, אלימות ומוות.

המלחמה של הקהילה הגאה ממלאת תפקיד חשוב בשינוי היחס החברתי אליה. 

גם בחינוך – “קבלת השונה” היא ערך חברתי חשוב. דמוקרטיה מודרנית משלבת בין החלטת הרוב להגנה על זכויות המיעוט. חינוך הוא חלק חשוב בתפיסה החברתית.

הפקות רבות בנטפליקס, משלבות היום בני גזעים שונים ומגדרים שונים.

כך יש סרטים וסדרות טלוויזיה בהם יש פיות מגזע שחור, לבן, הודי, ומזרח אסייתי.

פעם זה לא היה. אני גדלתי על דמויות ספרותיות של גברים ונשים לבנים בלבד.

טענה נוספת היא כי הכרה בטרנסג’נדרים כנשים, יוצרת בעיות. לדוגמא: לאיזה בית שימוש להיכנס במקום ציבורי? בנוסף, יש טרנסג’נדרים שמתחרים בענפי ספורט מול נשים ומנצחים בגלל עדיפות שרירית.

כל אלה הן בעיות שניתן לפתור.

בתאילנד בחלק מבתי הספר, בנו שלושה חדרי שירותים: שירותי גברים, שירותי נשים, ושירותי טרנסג’נדרים – המין השלישי.

גם את הנושא תחרויות הספורט אפשר לפתור בכל מיני דרכים. כולל יצירת קטגוריה של מין שלישי.

Thai school offers transsexual toilet

The BBC’s Jonathan Head visits a school in Thailand which has provided transsexual pupils with their own toilet.

חלקי מיושבי הבארים בתאילנד טוענים כי
הטראנסים יותר אלימים, גונבים ומכייסים”

יש תופעה נפוצה, של “מארחות” בברים, המנסות למשוך פיזית בידיהם של לקוחות פוטנציאליים הצועדים ברחוב. לנסות להכניס אותם לבר לשתות משקה אחד.

רבים מליידיבויז התאיים, גדולים פיזית מהאישה המזרח האסייתית הממוצעת וחזקים יותר.

ייתכן מאוד שחלק מהאנשים מרגישים מאויימים.

גם עימותים וויכוחים, עלולים כמובן להתנהל בכוח פיזי רב יותר.

בנוסף, עלויות הטיפול המתמיד של טרנסג’נדרית גבוהות באופן יחסי בשל הצורך לקבל טיפול הורמונלי קבוע. גם החברה, לא תמיד מסייעת לשונה. כך נדחקות רבות מהטרנסג’נדריות לביצוע עבירות במטרה לממן את ההוצאות

ישראלי הוביל שוטרים תאילנדים לליידיבוי שכייסה אותו. אכיפה בלי סיוע סוציאלי לטרנסג’נדריות

סטטיסטית, טרסג’נדרים מתחלקים, כמו כל קבוצה בחברה, למעמדות ועיסוקים רבים ושונים:

חלקם מגיעים לתעשיית השעשועים.

כתייר פגשתי ליידיבויז בכל מקום. בחנויות והופעות. הופעה בארוחה על הנהר בבנגקוק, ובמופע בחוות פילים, ובקברט אלקזר ועוד.

גם קווי האופי רבים ושונים, כמו בכל קבוצה באוכלוסיה.

בנגקוק | טייקון טרנסג’נדר קנתה את תחרות מיס יוניברס, כמה שילמה?

“נשמה, זה לא לפי הטבע”

לאכול מבושל עם סכין ומזלג, זה גם לא לפי הטבע.

….או שכל דבר שקורה בטבע הוא לפי הטבע.

תלוי איך מסתכלים.

הומואים תמיד היו.

גם בחירה של ג’נדר שונה מאיברי המין איתם נולדת – היה.

זה לא חדש.

גם שמרנים שמנסים לשמור על יציבות ולמנוע שינוי, תמיד היו.

יציבות זה דבר מרגיע. גם שינוי.

במה זכתה פיינליסטית קטועת יד ורגליים, בתחרות מיס טראנס תאילנד 2023

“אסור בתורה”

משפחה טובה לפי התנ”ך – זה גם גבר זקן נשוי ל4-5 ילדות בנות 12 שצמחו להן שתי שערות בבית השחי או באיבר המין. אפשר להוסיף למשפחה היהודית התנכ”ית אישה נוספת שבעל הבית אנס. על פי דיני התורה, האנס חייב לשאת את הנאנסת לאישה. כך קובעת ההלכה במקרה אונס. אפשר לשער שהלכה זו, נועדה לספק לנאנסת אבטחה כלכלית כיוון שהאונס מוריד את סיכוייה להנשא. בכל מקרה, הפרקטיקה השתנתה מאז ועד ימינו. 

את זה יודע גם אבי מעוז

היום יש רבנים המתעקשים שמשפחה טובה היא רק “אמא ואבא”. תופעה מאוחרת יחסית בהלכה היהודית. שינוי שהגיע בהחלטות קהילתיות כמו חרם דרבנו גרשום אשר אסר על נשיאת שתי נשים. 

הפרשנות משתנה כל הזמן. כך תמיד היה. גם בדורות קודמים.

היהדות, כמו כל תורה, משתנה ומתאימה את עצמה לחיים ולדעות של מפרשיה.

ככה זה היה מהרגע הראשון:
אברהם, שלא היה יהודי (לפני מתן תורה בהר סיני), שמע קול והחליט שזה קולו של אל שמדבר אליו. מאז היו הרבה שינויים והתפתחויות.

לא בשמיים היא

“לא בשמיים היא” , התורה שבעל פה היא פרשנות המשתנה לאורך הדורות וקובעת במה אנחנו מאמינים.

זאת אומרת שהשאלה לא תלויה באלוהים, אלא בפרשנים. האם אתה ליברלי או שמרן.

אהבה בין גברים לגברים (או בין נשים לנשים) מותרת ואפילו מומלצת בתנ”ך, בהלכה, ובתרבות היהודית.

הדבר היחיד שאסור במקרא זה “בתחת” – משכב זכר. זה איסור מסוג “לאו” – עבירה של בן אדם למקום. לא עבירה של בן אדם לחבירו. גם זה לפי הפרשנות האורטודוכסית המקובלת.

יחסים לסביים הם איסור פחות חמור, כמו היחס הכללי השונה לנשים בהלכה האורטודוכסית (פסולות לעדות, פטורות ממצוות שהזמן גרמן וכו). האיסור ההלכתי ליחסים לסביים מגיע מדרשה ופרשנות לפסוק, ולא לאו מפורש.

היו איסורים לא פחות חמורים שמצאו בשבילם “מעקף”. הנה כמה דוגמאות:

1. מחיקת חובות בשנת שמיטה – התחכמו ויצרו פרוזבול.

2. “עין תחת עין” לא התאים, אז פירשו שמדובר בכסף. בזה סגרו עניין.

3. בזרם הרבני האורטודוכסי, עדיין אישה פסולה לעדות. גם את זה, הגיע הזמן לתקן.

4. מיהו יהודי? פעם קבעו לפי האבא. היום לפי האמא.

יש מסורות בקהילה היהודית האתיופית, הקובעים יהדות לפי האבא. חוקרים משערים שבקהילות יהודיות אחרות עברו לקביעת יהדות לפי האמא, בהשפעת חקיקה רומית. הרומאים קבעו את האזרחות הרומית לפי האמא ולא לפי האבא, כדי למנוע זכויות ירושה לילדים של פילגשים.

מעדויות מקראיות ותלמודיות עולה שבתקופת המקרא, וכנראה שעד סוף תקופת בית שני,  יהדותו של אדם נקבעה לפי אביו, בדומה להשתייכות שבטית ומשפחתית (היום ביהדות האורטודוכסית קובעים רק את העדה לפי האבא). פעם, מי שנולד לאב יהודי נחשב כיהודי.
נוהג זה החל להתהפך כנראה בתקופת עזרא הסופר עם גירוש הנשים הנוכריות. עד שבמאה השניה לספירה הנוצרית, כנראה בסביבות מרד בר כוכבא, התקבלה ההלכה שיהדות מלידה נקבעת לפי האם”.

גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה

תמיד אפשר לאבחן ולהסביר איזה שינוי מותר ואיזה אסור.

בפועל רבים מהשינויים בוצעו מלחצים של קבוצות שונות בקהילה, תפיסה אישית של רב זה או אחר, ועוד.

היהדות השלמה מורכבת מכל הזרמים. כמו שתמיד היה

בימי בית שני במצור על ירושלים, גם היו מריבות מי צודק. כל זרם חשב שהוא היחיד המחזיק באמת.  הפרושים, הצדוקים וזרמים נוספים, רבו ביניהם. אפילו שרפו את מחסני המזון. עשו רע לכולם, כולל לעצמם.

כידוע לכולם, קהילות ותיקות בישראל – הטילו ספק אפילו ביהדותם של בני עדות אחרות.

בדורנו, המקרה הבולט ביותר הוא של הקהילה האתיופית. רבניה ה”קייסים” הושפלו. יהודים בקהילה האתיופית אולצו לעבור גיור לחומרא. למה? כי המהגרים הוותיקים יותר בארץ, ששלטו במוסדות הדת בישראל, החליטו שהם לא מספיק יהודים.

ממזרים

לעומת זאת, באיסור תורה חמור של ממזרים, החליטו לעצום עיניים כדי להתחמק מהבעיה. לכן בישראל אין בדיקת רקמות, כדי שחלילה לא יתברר שמדובר בממזר שלא יכול לבוא בקהל. פתרון אלגנטי, להפוך הוראה בעייתית בהלכה, לאות מתה.

יש משהו קצת מלאכותי בכך שמגדרים שונים, מאוחדים יחד לקבוצה אחת: “להט”ב”.
למרות שיש שוני רב בין לסביות, לבין הומוסקסואלים, ובין טרנג’נדרים לכל שאר גווני הקשת המגדרית.

אפשר לומר שכל הגדרה יוצרת קבוצה שיש בתוכה הרבה שוני.

ביחס ליהדות האורטודוכסית, הבאתי התיחסויות ל”שונה” המתמקדות בהומוסקסואלים. הנושא הנפוץ בשיח ההלכתי, שפעמים רבות אינו נכנס לאבחנות פנימיות בתוך הקבוצה.

הומואים דתיים – איזון בין יציבות לשינוי

רון יוסף, יהודי אורטודוכסי שיצא מהארון והקים את קהילת הו”ד – הומואים דתיים:

“האיסור ההלכתי היחיד שקיים הוא על משכב זכר (ולא, איני עובר על האיסור). ההלכה אינה נגד הנטייה של האדם, והחיוב הוא התמודדות האדם עם יצריו (לא רק המיניים) בהתאם לדרך ההלכה”.

“תומך באמירה מפורשת כי קיימת אפשרות לחיות חיים דתיים גם עם נטייה הומוסקסואלית, ורואה בזוגיות חד-מינית ומונוגמיה (בהתאם לאיסורים ההלכתיים הקיימים של משכב זכור) כדרך אפשרית.  זוגיות חד-מינית איננה עבירה הלכתית, והיא אחת האופציות העומדות בפני ההומוסקסואל”.

קהילה נוספת של הומואים דתיים היא עמותת “כמוך”:

עמותת כמוך – הומואים דתיים אורתודוקסים

כמוך היא קבוצה של הנמשכים לבני מינם, הפועלת לאור ההלכה האורתודוקסית. כמוך קם כדי לשמש בית להומוסקסואלים דתיים המשתדלים להקפיד על קלה כבחמורה.

“קבלת השונה” אצל רבנים אורטודוכסים

בקיץ 2017 מסר הרב יוסף דוויק, רבה של קהילת ‘שער השמים’ בלונדון, שיעור תורני לקהילתו ובו קרא להכיר בהומוסקסואליות ולקבלה באופנים מסוימים, אך ללא מתן לגיטימציה הלכתית. הדברים עוררו סערה והתנגדות חריפה בקרב רבנים חרדים בלונדון ובישראל. חלק מהם השתלחו ברב דוויק בחריפות, טענו שאינו ראוי לתואר ‘הרב’, כינו את דבריו כפירה וכן דברי הבל ואפיקורסיות, וקראו לפטרו מתפקידו הרבני.

הרב קבע: “הומוסקסואליות היא לא סטייה” – והושעה

הקהילה היהודית בבריטניה סוערת בעקבות שיעור שמסר רבה הראשי של הקהילה הספרדית, יוסף דוויק, ובו תמך בקבלה של הומואים לקהילה האורתודוקסית. עקב דבריו הושעה הרב מתפקידו בבית הדין, והוא סופג מאז ביקורת נוקבת מצד רבנים המכנים אותו “מסוכן”.

יש לציין, שהמצנזרים שכחו שלא מזמן גם הם נרדפו וצונזרו על ידי זרמים אחרים ביהדות שהתנגדו לשיטתם. לדוגמא: החסידים נרדפו על ידי המתנגדים/הליטאים. עד היום יש מתח בין המחנות, גם בתוך החברה החרדית. מתח השורר גם בין זרמים ביהדות.

הכרה וקבלת הומוסקסואלים בחברה הדתית:

האחים לאו: רב הומו קונסרבטיבי ורב אורתודוקס

לא רבים יודעים, שלרב בני לאו יש אח. גם הוא רב, הומוסקאוסאל שיצא מהארון.

הרב בני לאו:  “לא באתי להקליל את הסיפור, לא באתי להתיר איסורים או למחוק פסוקים, לא באתי לומר שהמפגש בין התורה לבין אחי שיצא מהארון זורם חלק. אבל כשאתה מכיר במבט עין קרוב מישהו או מישהי, אתה מפסיק לצטט פסוקים “על אוטומט”. אתה משתהה, אתה מתלבט, אתה נבוך. רגע המבוכה הוא הרגע שאנחנו מתחילים להיות בני אדם שלמים יותר. פחות יודעים, פחות בטוחים, פחות תוקפניים. זה הרגע שממנו נובטים חיים חדשים בתוכנו. זה רגע שמזמין אותנו לעמוד בתפילה ולבקש מהקב”ה שינחנו בדרך הישר שנמצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם”.

הרב ריסקין: הומואים הם אנוסים והתורה פוטרת אותם

“רבה של אפרת, הרב שלמה ריסיקין, נחשב לסמן הימני של הרבנים הליברלים בציונות הדתית. על היחס  לבני הקהילה הגאה בתוך החברה הדתית אמר הרב ריסקין:

“אנחנו לא יכולים להתיר מה שהתורה אוסרת”. “מצד שני ‘אונס רחמנא פטריה’- התורה פטרה את האנוס מן החיובים הנובעים ממה שעשה.

..בהמשך אמר כי היחס כלפי הלהט”בים צריך להיות מכבד מכיל ובלתי שיפוטי

“הגישה שלי אומרת שצריכים לאהוב כל יהודי באשר הוא שם. צריך לתת להומוסקסואלים לעלות לתורה וכן הלאה. אני לא שואל אותם מה עם עושים בפרטיות שלהם, זה לא הביזנס שלי. השיפוט הוא של הקב”ה”

“לפניך ברעדה”

הרב שרלו ראש ישיבת אורות שאול

דברי פתיחה של הרב יובל שרלו בשיחה עם הומואים דתיים, 12 ביולי 2007

“אם הייתם שואלים אותי לפני שש שנים האם יש בכלל דבר תופעה כזו שנקראת נטייה הפוכה, הומוסקסואליות, ומשיכה לגברים וכדומה, אני חושב שהייתי עונה את התשובה השכיחה מאוד בעולם ובוודאי בעולם של הרבנים: אין כזה דבר! כלומר, יש שניים שלושה ארבע משוגעים, מערביים, יוונים, פוסט מודרניים וכדומה, מפגינים, גאוותנים, לא משנה כרגע באיזה ביטוי נשתמש, שהם סתם מורדים ובא להם לעשות את ההיפכא מסתברא ולהיות אחרים, ושבכלל זה לא נושא שבכלל יש לדון בו. המהפכה התחוללה בגלל שני עניינים: האחד זה האינטרנט. כל הרבנים שעוסקים באתרי התשובות באינטרנט, פתאום נחשפו להיקף עצום של מכתבים ושל שאלות, ושל טענות, ושל בכיות, כאשר המכנה המשותף המאוד מאוד חזק בהם היה כנות. עד היום היה לי קשר עם לפחות 300 חבר’ה במגזר שלנו. והדבר השני שנעשה בצורה מאוד משמעותית הוא ב”לפניך ברעדה”. אני חושב שזה בהחלט נושא שנמצא על השולחן, והוא נמצא משתי סיבות:

א. בגלל ההיחשפות לאנשים, לכאב ולמציאות. היא קיימת.
ב. בשל העובדה שזו לא רק – בעיה שלכם…. (“שלכם” – של הומואים דתיים שנכחו בפגישה, י.ה)

אני מוכרח לומר, שגם מבחינה שאני צריך לומר לעצמי, בבניין האמונה שלי, איפה אחד המקומות הכי נוקבים שאנחנו עומדים בו מול הקדוש ברוך הוא, זה באמת השאלה שאנחנו עומדים לדון בה הערב. שאלה שהיא לא פתורה…”

הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון

“שאלה קשה מאין כמותה היא מהו גבול הקרבה המותר בין שני חברים לחיים. התורה אוסרת במפורש, ובאיסור חמור ביותר, את המגע המיני. קרבה פחותה ממנו מדין סייג נידונה מעט בחז”ל ובהלכה, ואין בה כדי למלא שולחן ערוך מסודר. לדעתי, ניתן למשוך את גדרי האיסור עד קצה גבול החומרה, אך דומה שאין להחמיר עם מי שאין פורקן כשר לכוחותיו המיניים, שהרי כל חומרה עלולה להוליד קולא אצל מי שיתייאש מיכולתה של ההלכה לענות על צרכיו הבסיסיים. השאלות דורשות שיקול דעת גדול ועמוק, ודומה שיפה עשו רבני דורנו שלא ניסחו משנה ברורה וסדורה בעניין, והותירו שיקול דעת של בדיקת כל מקרה לגופו על פי מצבו של השואל. מכל מקום, קיימת ציפייה מכל בעל נטיות הפוכות לאמץ לעצמו רב תלמיד חכם וירא שמים” 

להט”ב ויהדות – ויקיפדיה

יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ראו פירוט בדף השיחה. אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט ב דף השיחה. אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

רבנים אורטודוסכים מגינים על בני הקהילה ההומוסקסואלית:

ב2010 פורסם בארה”ב מסמך עקרונות העוסק ביחס ההלכתי והחברתי הראוי כלפי להט”ב יהודים דתיים, עליו חתמו עשרות רבנים אורתודוקסים מארצות הברית ומישראל. עיקרי המסמך 

 

  • ההלכה אוסרת מעשים הומוסקסואלים, אך לא נטייה או משיכה לבני אותו המין.

 

  • בעלי נטייה הומוסקסואלית אינם מחויבים דתית לפנות לטיפולי המרה, אם לדעתם הם חסרי תועלת או מסוכנים, וזאת בשל העמדה שהטיפולים אינם יעילים ויש בהם פוטנציאל לפגיעה.

 

  • יהודי עם נטיות הומוסקסואליות יתקבל כחבר מלא בבית הכנסת ובבית הספר הקהילתי והיחס אליו יהיה זהה לזה שזוכים לו אחרים. עם זאת, עליו לקבל על עצמו למלא את כל החובות הנגזרות מחברוּת זו, לרבות אלה שנוצרו על ידי נורמות קהילתיות או עקרונות יהודיים רחבים שהם מעבר להלכה הפורמלית

 

  • יש להשאיר לבעלי נטייה הומוסקסואלית את ההחלטה האם לחשוף את זהותם המינית, ואין לחשוף אותה ללא הסכמתם.

 

  • אין לתת גושפנקא לטקסי מחויבות או נישואים של בני זוג מאותו מין.

 

  • על הקהילות להפגין רגישות ולקבל באופן מלא ילדים ביולוגים או מאומצים של הומואים פעילים, בבית הכנסת ובבית הספר.

 

  • יש לעודד הורים ובני משפחה של יהודים הומוסקסואלים לעשות כל מאמץ כדי לשמור על קשרי משפחה תקינים עם ילדיהם.

 

  • אין לעודד יהודים בעלי נטייה הומוסקסואלית בלעדית לנישואים הטרוסקסואלים, בשל הסיכון שהדבר כורך לאהבה נכזבת, בושה, חוסר יושרה ונזקים אחרים. במקום זה יש לכוון יהודים אלו לדרכים משמעותיות בהם תהיה תרומה לחברה היהודית הכללית. אם ישנה כוונה לנישואים כאלו, ישנה חובה שבן הזוג המיועד יהיה מודע לנטייה המינית של בן זוגו.

 

על הגרסה הסופית של המסמך חתמו, בין היתר, נשיא הסתדרות הרבנים דאמריקה (RCA), הרב שמואל גולדין, וראש קהילת ישורון במנהטן – מהחשובות והמשפיעות בארצות הברית – הרב יחזקאל לוקשטיין.כמו כן חתומים עליו: רבנים מישיבה יוניברסיטי ומישיבת חובבי תורה – “מוסדות הדגל” של האורתודוקסיה המודרנית בארצות הברית. מישראל חתומים הרב שלמה ריסקין, הרב יובל שרלו, הרב ד”ר בני לאו, הרב דוד ביגמן, הרב ד”ר שאול פרבר, עו”ד ד”ר אביעד הכהן ואחרים. מקור: וויקיפדיה

יהודים משתתפים במצעד הגאווה במינסוטה, ארצות הברית בשנת 2011 עם דגל הגאווה היהודי. תצלום באדיבות וויקיפדיה. מקור: Fibonacci Blue | flickr

“עשה לך רב”, והרב שלי לא מקבל הומואים

השיטה האורטודוכסית ממליצה לבחור לך רב וללכת אחרי פסיקותיו באופן קונסיסטנטי.

יש בזה הרבה יתרונות, כיוון שאתה מקבל תפיסת עולם הומוגנית, עם קו הגיוני רציף אחד. כמו דיאטה לפי שיטה אחת בלי לשלב.

מצד שני, זו שיטה שיש בה גם ניסיון לייצר כוח ושליטה למעמד הרבני. חלק מהמגמה בזרם הרבני-הפרושי, שנותן את הטון בזרם האורטודוכסי של ימינו.

מה שנראה בדורנו כ”יהדות”, הוא למעשה חלק קטן מהיהדות. אחת מדרכי הפרשנות בתוך הזרם האורטודוכסי. זרם שהוא חלק מכלל הזרמים ביהדות, וחבריו טוענים שכל האחרים טועים.

למה ללכת לפי מאמן ושיטת אימון אחת, כשאנו מכירים הרבה מקרים שהשילוב בין שיטות יוצר איזון אישי מתאים?

דרך אגב המשפט המלא בפרקי אבות הוא :

“עשה לך רב, וקנה לך חבר, והווה דן כל אדם לכף זכות”.

פירושים רבים נכתבו בשאלה: מה פירוש “לעשות” רב, ומה פירוש “לקנות” חבר. העצה “לדון כל אחד לכף זכות” הייתה ברורה.

אחד הפירושים הפחות נשמעים בקהילה האורטודוכסית, היא ההשפעה של היהודי המאמין על הרב שלו. יחסי גומלין בהם לקהילה יש השפעה על הרב, לא פחות מכך שלרב יש השפעה על הקהילה. פירושים רבים מראים השפעה כזו גם ביחסים בין האדם לאל. סיםורים פרשניים על אבות האומה שהתדיינו עם האל.

כל יהודי יראה עצמו כאילו יצא ממצרים

משפחות וגם קהילות רבות, יוצרות לעצמן שיטה המורכבת מכמה פרשנויות של רבנים שונים.

שיטה זו גם היא מופיעה במקורות. בבחינת “כל יהודי יראה עצמו כאילו יצא ממצרים”. יברור ויחליט לעצמו מה הוא מקבל.

“השגחה פרטית” היא השכל שניתן לנו להחליט בעצמנו

חסידויות, קהילות ופרטים, יצרו לעצמן מנהגים, אותם אנו רואים היום אחרי שנים כמסורת ומנהגים.

בחסידות חב”ד למשל, לא ישנים בסוכה. מקפידים פחות על תפילה במניין במקרים מסויימים, ועוד שינויים מהמסורת שהייתה לפניהם.

היהדות נולדה כשאברהם אבינו שינה והתאים את מסורת אבותיו לקול הפנימי ששמע.

תופעה ביהדות וגם בחברות אחרות, היא פרשנות המקנה כוח לבעל תפקיד ציבורי ובני משפחתו.

תאילנד הורכבה בעבר מנסיכויות קטנות ללא שלטון מרכזי שהתאחדו בין השאר כדי לעמוד מול הממלכה הגדולה בבורמה מצפון, ומול הקיסרות הקמרית ששלטה בקמבודיה.

הקמרים היו תרבות מפותחת ששרידיה נמצאים באתרים ארכאולוגיים כמו “אנקור וואט” בקמבודיה. הם האמינו בשליט אל.

לעומתם, התרבות הבודהיסטית בתאילנד דגלה באמונה שכל מי שמתאים יכול להנהיג. נוצר מאבק בין שליטי הנסיכויות, מי הכי מתאים.

בהמשך נוצרה שושלת מלכותית, שקישרה גם את הקשר המשפחתי להתאמה של השליט האידאלי.

במקום אחר על הגלובוס, התפתחה תרבות רבנית של שושלות משפחתיות. מצד אחד, רבנים רבים הגיעו פעמים רבות ממשפחות שונות. אולם היה רצון טבעי להעביר את התפקיד לבן משפחה או לפחות יורש ראוי מהקליקה שלך. להשאיר את התפקיד והשליטה במשפחה.

היום אפשר לראות אפילו רב ראשי ספרדי ואשכנזי, שאבותיהם נשאו באותו תפקיד.

ההיגיון הפרשני, שמשהו עובר בגדילה ליד דמות המנהיג. וכן פרשנות לפיה השכינה מדברת מפיו של המנהיג שלמד והפנים.

יש בז היגיון רב. הדבר יוצר יציבות ומקנה למנהיג סמכות. מצד שני, כמו בכל דבר, יש גם חסרונות. נטייה לקיבעון גם כשצריך התאמה ושינוי.  נטיה לנפוטיזם – מינוי מקורבים ועוד.

החיים הקהילתיים והאישיים נעים באיזון בין אינטרסים שונים. בין השאר: בין קבלת מרות של קהילה ומנהיג רוחני, ובין הפעלת שיקול דעת ובחירה אישית.

איזה אל מנהיג לדעתכם את העולם:
כזה האוהב את כל ברואיו ?

 

 

 

דווח/י על תוכן

Comments are closed.

7 תגובות

    Load more comments

    סטרטאפ-תאיי | Omise

    פיתחו יומנים | 10.12.2022 מסיבות “התייר העשרה מיליון”