ראש ממשלת קמבודיה កម្ពុជា מעביר את התפקיד לבנו הבכור, בממלכה עם צמיחה כלכלית מהמהירות בעולם

במדים מימין: רוה"מ הבא: הון מנט. משמאל: אביו, הון סן, רוה"מ המכהן
Share
ראש ממשלת קמבודיה מעביר את התפקיד לבנו הבכור, אחרי 38 שנים בתפקיד. ראש מפלגה אחת שזכתה ב120 מתוך 125 המושבים בפרלמנט. כתבה על שלטון וממלכה עם כלכלה בעלת מהירות צמיחה מהגבוהות בעולם. מחירי הנדל”ן בבירה פנום פן קופצים כמו בתל אביב, עם השקעות זרות. למרות שהמדינה חקלאית ברובה, עם תל”ג נמוך לנפש.

מאב לבן

ביום שני, מלך קמבודיה אישר את מינויו של הון מנט לראש ממשלת קמבודיה. הון מנט הוא בנו הבכור של ראש הממשלה “הנצחי” של קמבודיה הוּן סֶן Hun Sen,

הוּן מַנֶט 45, הבן של הון סן, הוא גנרל בצבא עם השכלה מערבית. הון מנט זכה במושב בפרלמנט מהבירה פנום פן Phnom Penh. ב10 לאוגוסט הוא ימונה לראש ממשלת קמבודיה

קמבודיה កម្ពុជា

הממלכה הקמבודית חולקת גבול משותף עם תאילנד בצפון מזרח, עם לאוס בצפון ועם ויאטנם במזרח. יש לה חוף לאורך מפרץ תאילנד. בירתה פנום פן.

בעבר קמבודיה הייתה אימפריה אזורית שנקראה קמר. בראשה עמד מלך אל. את שרידי האימפריה ניתן לבקר בסיאם ריאפ. “אנגקור וואט” מתחם ארכיאולוגי ענק המשתרע בתוך הג’ונגל.

הפילוסופיה הבודהיסטית בתאילנד, השכנה לקמבודיה, דגלה בכך שכל אחד יכול להיות ראוי להנהגה. דומה לתפיסה היהודית. אולם בשתי התרבויות, התפתחו שושלות הנהגה משפחתיות. בעבר ממלכת קמר ובורמה היו חזקות מתאילנד, שהייתה מורכבת מנסיכויות מפולגות. בימינו תאילנד היא אחת המדינות החזקות באזור דרום מזרח אסיה.

המלך אישר, האסיפה הלאומית תאשר

מינוי הבן לראשות הממשלה, צפוי להיות מאושר בחודש הקרוב גם על ידי האסיפה הלאומית.

האסיפה הלאומית נשלטת על ידי מפלגת השלטון CPP Cambodian People’s Party, לאחר שבבחירות שנערכו לפני כחודש זכתה המפלגה ב120 מתוך 125 המושבים בפרלמנט.

קמבודיה של ימינו
ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា

במחצית השנייה של המאה ה19 שלטה צרפת באזור קמבודיה. עד היום, אפשר לקנות באגט עם גבינה צהובה וביצה לארוחת בוקר, מעגלות רוכלים ברחובות הערים. במלחמת העולם השנייה שלטו היפנים באזור. ב1953 קיבלה קמבודיה עצמאות. קמבודיה הייתה ניטרלית בזמן מלחמת ויאטנם. למרות זאת זלגה אליה לחימה. ב1975 עלה שלטון הקמר רוז’ לשלטון בקמבודיה. הקמר רוז’ ביצעו רצח עם, בעיקר של בוגרים ומשכילים. צבא הקמר רוז’ הורכב מנערים רבים. הקמר רוז’ הובסו ב1979 במלחמת קמבודיה-ויאטנם. והויאטנמים הפכו לגורם דומיננטי בממלכה.

ב1991 נערכה וועידת שלום בפריס שסיימה את המלחמה בין קמבודיה לויאטנם. כוח של האו”ם שלט תקופה קצרה 1992-3

ב1997 נערכה הפיכה וראש הממשלה הון סן תפס את השלטון, בראש מפלגת העם הקמבודי Cambodian People’s Party (CPP). מפלגת השלטון דומיננטית בכל תחומי הממשלה והחיים בקמבודיה. סוג של מפ”אי של קום המדינה – אבל על סטרואידים (לבני המחנה השני, אפשר להשוות זאת לשלטון הליכוד בדור האחרון).

כהונת רוה”מ הארוכה בעולם

הון סן, ראש הממשלה הוותיק של קמבודיה – בעל הכהונה הארוכה בעולם, הודיע כי יסיים את 38 שנות כהונתו, ויעביר את שרביט השלטון לבנו. הון סן בעל תואר דוקטור בכלכלה, למד באנגליה ובארה”ב. בוגר מכללת ווסט פוניט האמריקאית. שימש גם כרמטכ”ל צבא קמבודיה.

כלכלה ונדל”ן בקמבודיה

צמיחת הכלכלה הקמבודית מהמהירות בעולם, למרות שהתוצר הגולמי לנפש נשאר נמוך ביחס לשכנותיה במזרח אסיה. חקלאות היא ענף משמעותי בכלכלת הממלכה. לצדה צמחיה מהירה בענף הבניה, הטקסטיל, והתיירות. אלה מובילים להגדלת השקעות זרות בקמבודיה. עליית מחירי הנדל”ן – מהירה. הכחדת הג’ונגלים הטרופיים הופכת את קמבודיה פגיעה יותר לשינוי אקלים בתקופת ההתחממות הגלובלית שאנו חווים.

חופים רבים מתפתחים במהירות בקמבודיה. אזורי פיתוח תיירותיים נוספים הם עיר החוף סיהנוקוויל, הכוללת בתי קזינו. אזור “סיאם ריאפ” בו נמצא “אנגקור וואט סמוך לעיירה ציורית, עם אזור בנוי בסגנון צרפתי עמוס מסעדות ומקומות בילוי ולינה. ועיר הבירה פנום פן.

אבא נתן, ויכול לקחת חזרה

הון סן, ראש הממשלה היוצא, מסר כי בנו ימשיך לשמור על היציבות והשלום, הדרושים להתפתחותה של קמבודיה. כן ציין את היעד הדמוקרטי של המדינה.

הערוץ הפיליפיני  ABS-CBN News Channel, commonly –  ANC ציין כי הון סן הוסיף כי בנו ינהל בסגנון אישי את המדינה. אולם אם הבן לא יעמוד ביעדים, הון סן ישקול לקחת ממנו את המינוי ולחזור לתפקיד ראש הממשלה.

מקור השם קמבודיה

קמבודיה הוא תרגום לאנגלית של השם הצרפתי Cambodge. השם הצרפתי, הוא תרגום של השם הקמבודי.

שם הממלכה בקמבודית: ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា
Preăh Réachéanachâkr Kâmpŭchéa –  preah riəciənaːcak kampuciə

תרגום שם הממלכה מקמבודית הוא: ארצם של הקמבו Kambu, גזע עתיק שהגיע מהודו העתיקה לממלכת קמבודז’ה Kamboja.

 

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    רוצחים ישראלים שביתרו את גופות קורבנותיהם בבנגקוק

    Top View of People Sitting and Eating a Dish with Rice

    עצירת ייצוא אורז מהודו, יחד עם משבר הזרעים מאוקראינה, עלולה ליצור משבר מזון עולמי