אהבתיאהבתי

רוה”מ חדש בתאילנד, ואבא חוזר מגלות. ברית יריבים להקמת קואליציה

רוה”מ חדש נבחר, ואבא של מנהיגת המפלגה בראש הקואליציה חוזר מגלות. יריבים פוליטים – מפלגת “פואה תאי” ומפלגות נתמכות צבא, חברו להקמת קואליציה שדוחה רפורמות חקיקתיות שדורשת המפלגה הליברלית – הגדולה בפרלמנט. האם הושג שקט בשסע החברתי בתאילנד? נקווה שכן.

Share

טקסין צ’ינוואט שב לתאילנד בשלישי, הובל לבית המשפט, ומשם לכלא.

חזרתו לאחר כ17 שנים בגלות מחוץ לתאילנד, הגיעה בעיתוי בחירת ראש ממשלה מטעם מפלגת “פואה תאי” בראשות בתו פטונגטן צ’ינוואט.

המפלגה כרתה ברית עם מפלגות נתמכות צבא, במטרה להקים קואליציה.

זאת לאחר שקואליציה קודמת בראשות המפלגה הליברלית, הגדולה בפרלמנט, לא הצליחה להשיג את הרוב הדרוש לבחירת מועמד המפלגה הגדולה “פיטה למג’רנרט” Pita Limjaroenrat.

להרחיק ליברלים תומכי רפורמה חקיקתית

פיטה והמפלגה בראשה הוא עומד – “מוב פורוורד”, דורשים שינויים חקיקתיים נרחבים ביניהם שינויים בחוק למניעת ביקורת נגד המלוכה, וכן שינויים בחוק הגיוס לצבא. השמרנים מתנגדים.

לבסוף, השמרנים נתמכי הצבא, הסכימו לכרות ברית עם אויב קטן יותר כרגע. מפלגת “פואה תאי” בהשפעת משפחת הביליונרים צ’ינוואט.

חזרתו של טקסין צ’ינווט, אבי המשפחה, תוזמנה ליום בחירת המועמד מטעם הקואליציה החדשה בראשות מפלגת “פואה תאי”.

מפגינה מול יו”ר הכנסת אוחנה בקוסמוי, בתאילנד שנקרעת בשסע פוליטי כמו בישראל

טקסין בן מעל 70 (יום הולדתו חל בחודש זה) החל לרצות עונש של 8 שנים בכלא. רבים מספרים על דיל סודי שיאפשר לו הקלות ואפילו שחרור מוקדם. אחת האפשרויות היא חנינה מהמלך.

חנינת המלך מביאה לשחרור אסירים מדי שנה, והורדת הלחץ בתנאים הקשים של הכלא התאילנדי. דומה לחנינת נשיא המדינה בישראל. אסירים ישראלים רבים שריצו עונשי מאסר בתאילנד על רצח, שוחררו לאחר תקופת זמן קצרה יחסית של 5-8 שנות מאסר. כך שוחרר אלי כהן רוצח אשתו קרול כהן, וכן זוג הרוצחים הישראלים בקו סמוי, שעתידים להשתחרר בקרוב ממאסר על חיסול יריב מנתניה שנפש עם משפחתו באי.

תתחילו לפחד: רוצח התיירים השתחרר! על רוצחים סדרתיים בתאילנד ובישראל

ראש ממשלת תאילנד

סרטה תאיוויסין נבחר לראשות הממשלה. הוא יקים ממשלה עם מפלגות תומכות צבא ומונרכיה. בניגוד להבטחת הבחירות של מפלגתו “פואה תאי”. במפלגה אמרו שלא הייתה ברירה, ובלעדי מפלגות שמרנים המקושרות לגנרלים שביצעו הפיכה ב2014, לא ניתן היה להשיג רוב למינוי ראש ממשלה.

הצבא שינה את החוקה ועתה נדרש רוב בשני בתי הנבחרים, העליון והתחתון, כדי למנות ראש ממשלה.

השמרנים מסבירים שהם שומרים על היציבות והדמוקרטיה בממלכה. לתפיסתם, פופולסיטים יוצרים זעזועים מסוכנים במבנה השלטוני. זה לא נכון ביחס ל”מוב פורוורד” הליברלית, שיצאה מהמשחק. אולם לגבי מפלגת “פואה תאי” שכרתה איתם ברית, יש השפעה חזקה של משפחת טקסין צ’ינוואט. אויב השמרנים המאשימים אותו בניסיון להחליש את מוסד המלוכה, שחיתות, נפוטיזם, פופוליזם, מינוי מקורבים ושחיתות.

טקסיון הוא בליונר מעסקי הסלולר. לאחר שהודח בהפיכה ב2006 וברח מהממלכה, עלתה אחותו לשלטון בראש מפלגה בהשפעתו. היא הייתה ראש הממשלה מ2011 עד 2014 אז הודחה בהפיכה צבאית. בבחירות מאי 2023 הופיעה בפוליטיקה בתו הקטנה של טקסין, פטונגטן צ’ינוואט. 35. היא נבחרה להנהיג את מפלגת “פואה תאי”. אולם ראש הממשלה הוא ביליונר אחר מהמפלגה.

טקסין הגיע במטוס פרטי. הוא נכנס לטרמינל כאשר סמל המלוכה הצבע הצהוב על דש חליפתו. השתחווה לתמונת המלך, עצר מול אמצעי התקשורת מלווה בשלושת ילדיו, ומשם המשיך לבית המשפט ולכלא.

מחוץ לבית הכלא המתין לו קהל תומכים. רבים מהם מהאזורים העניים בתאילנד בצפון מזרח הממלכה. רבים נסעו כל הלילה כדי לקבל את פנייו בחזרתו לתאילנד. הם צעקו “אוהבים את טקסין”. “חלומנו התגשם”.

טקסין יוכל לעתור לחניניה מלכותית מיומו הראשון בכלא

תומכי טקסין “החולצות האדומות” החלו להגיע לשדה התעופה דון מואנג כבר ביום שני. לבושים באדום. הם נשאו כרזות: “ברוך בואך ראש הממשלה של תאילנד”. “ראש הממשלה שתמיד נשאר בלבבות”

האם הסנטורים השמרנים יצביעו בעד

סרטה שנבחר בפרלמנט, צריך לעבור משוכה נוספת. להשיג רוב בסנאט – בית הנבחרים העליון. 250 מועמדים (249 מכהנים) שמרנים שנבחרו על ידי הצבא.

חזרת טקסין צ’ינווט, ומינוי ראש ממשלה מטעם מפלגה בהשפעת משפחתו, הם כנראה לא מקרה. ביצה ותרנגולת, המאותתים לשמרנים בשתי הזירות, להגיע לפשרה והקמת ממשלה.

לחבר בין יריבים פוליטים, שיחד ישאירו בחוץ את הליברלים מ”מוב פורוורד”. מפלגה צעירה הנהנית מתמיכה רחבה ומבקשת  לבצע שינויים ליברליים נרחבים בחוק.

שינויים שחלקים גדולים בעם מתנגדים להם. חלקים אחרים תומכים. הפשרה נמצאת כנראה באמצע. אולי שקט יחסי הגיע לתאילנד סוף סוף.

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגובה אחת

    זנות בתאילנד, כמה איך ולמה

    זנות קטינים בתאילנד, ומה המצב בישראל