הפוטנציאל הלא ממומש של סרילנקה, וביקור מירי רגב וראש ממשלת תאילנד במדינת האי

עיבוד לתצלומים. רקע: נוף ואתרים בסרילנקה. מימין ראש ממשלת תאילנד בביקור בסרילנקה, משמאל: תמונת שרת התחבורה מירי רגב
Share

משבר והזדמנות

סרילנקה מקדמת הסכמי סחר שונים על מנת לעודד צמיחה במדינת האי הסובלת ממשבר כלכלי מתמשך.

הבנק העולמי פרסם כי כלכלתה של סרילנקה התכווצה ב 3.8% בשנה שעברה, ועתודות המט”ח שלה התכווצו באופן משמעותי. תהליך של ביצה ותרנגולת המתדלק מדרון של משבר כלכלי מתעצם.

תאילנד וישראל מנצלות את הפוטנציאל לחתימה על הסכמי סחר משותפים.

ראש ממשלת תאילנד הגיע בתחילת החודש לחתימה על הסכם סחר והסכם תנועה אווירית.

מירי רגב, שרת התחבורה, עתידה להגיע לחתימה על הסכם תנועה אווירית, ולפי פרסומים עיתונאיים גם לדון בהסכם להגעת עובדים זרים מסרילנקה לעבודה בישראל. צורך שהתחזק בעקבות המלחמה עם חמאס, פינוי עובדים זרים מישראל ועצירת כניסה של עובדים פלסטינאים מהרשות הפלסטינאית ומרצועת עזה.

השוואה בין היקף העסקאות והסחר בין סרילנקה לתאילנד, מגלה את היקף הפוטנציאל של עסקאות עם מדינת האי. פוטנציאל שטרם מומש בישראל.

תאילנד: הסכם סחר ותנועה אווירית

תאילנד חתמה בתחילת החודש (שבת, 3 פברואר 2024) על הסכם סחר חופשי Free Trade Agreement (FTA) עם סרילנקה Sri Lanka.

ראש ממשלת תאילנד, סרטה תאיוויסין Srettha Thavisin הגיע החודש בראש ממשלת תאילנדית לעיר קולומבו בסרילנקה, יום לפני חגיגות ה76 לעצמאותה של סרילנקה.

ההסכםה מכוון להרחיב את אפשרויות הסחר בין המדינות, כולל השקעות, והסדרה של נהלים וזכויות רוחניות,

“אנו מעודדים את המגזר הפרטי, לחקור ולגלות את הפוטנציאל הדו כיווני של סחר והשקעה בין שתי המדינה” מסר תאיוויסין באסיפת עיתונאים משותפת לרגל חתימת ההסכם.

תאילנד וסרילנקה חתמו גם על הסכם תנועה אווירי בין המדינות עם הקלות שונות.

הבנק המרכזי בסרילנקה פרסם כי הסחר בין סרילנקה לתאילנד הגיע ל460$ מיליון דולר בשנת 2021. בראש ייצוא הסחורות מסרילנקה תה ואבנים יקרות. תאילנד מייצאת לסרילנקה מוצרים אלקטרוניים,  גומי טבעי, מזון ומוצרי פלסטיק ופרמקולוגיה.

President’s Media Division of Sri Lanka – PMD on Twitter: “The delegation headed by the Prime Minister of #Thailand Hon. Srettha Thavisin was ceremonially welcomed by President Ranil Wickremesinghe at the Presidential Secretariat.#DiplomacyLK @MFA_SriLanka @SLinBangkok #LKA #PMD pic.twitter.com/8d8gZLNqnz / Twitter”

The delegation headed by the Prime Minister of #Thailand Hon. Srettha Thavisin was ceremonially welcomed by President Ranil Wickremesinghe at the Presidential Secretariat.#DiplomacyLK @MFA_SriLanka @SLinBangkok #LKA #PMD pic.twitter.com/8d8gZLNqnz

ישראל: הסכם תנועה אווירית ועובדים זרים

הפוטנציאל הכלכלי הלא ממומש בין ישראל וסרילנקה, לא זכה לסיקור נרחב בישראל. אולי בגלל הריחוק הגיאוגרפי, ומערכת היחסים בין המדינות שידעה עליות וירידות, כולל ניתוק יחסים דיפלומטיים, ב1970 וניתוק יחסים חלקי ב1990.

התקשורת בישראל התמקדה בעיקר בידיעה על הצטרפות הבת של מירי רגב לנסיעה לסרילנקה, ותהיות בקשר לצורך בנסיעה בזמן מלחמה, לאחר ביקור עבודה במרוקו. כן דווח על עמעום המועד המדויק לביקור השרה בסרילנקה מסיבות ביטחוניות.

באמצע המלחמה: שרת התחבורה מירי רגב נערכת לטיסה לסרי לנקה | בלעדי

בתזמון שמעלה שאלות, תטוס שרת התחבורה למספר ימים לסרי לנקה, במטרה לחתום על הסכמי תעופה עם המדינה ● גורמים בענף אומרים שניתן לחתום על הסכמי תעופה גם מבלי להעדר מישראל – במיוחד בתקופה רגישה מבחינה בטחונית

פוטנציאל לא ממומש

היקף הסחר בין ישראל לסרילנקה הגיע ל85 מיליון דולר בלבד ב2006,

ב2015 הגיע היקף המסחר בין המדינהות ל169.6 מיליון דולר לשנה. היצוא מישראל הגיע ל55.6 מיליון דולר והיבוא מסרילנקה היעה ל114 מיליון דולר.

ישראל ייבאה מסרילנקה יהלומים, דגים טריים, תה ופלפלים, וייצאה לסרילנקה יהלומים מיצי פירות, ומינרלים בעיקר ניטריט ופוספט.

לפי נתוני מכון הייצוא ב2018-2021 עמד הסחר השני בין המדינה על היקף באזור  45 מיליון דולר לשנה. שהתחלקו ליבוא ישראל בגובה 26 מיליון דולר ב2018 וייצוא ישראל בגובה 15 מיליון דולר בשנת 2021.

תחומי הסחר העיקריים כללו חקלאות, חומרי גלם, יהלומים, תיירות, טקסטיק, ומוצרי הייטק.

בפייסבוק קבוצה ערה של מטיילים ישראלים לסרילנקה

עובדים זרים

בשנת 2010 אושר בישראל להעסיק 300 מהגרי עבודה מסרי לנקה בחקלאות לתקופה של חצי שנה.

ב2016 עבדו בישראל בתחום הסיעוד כ6,855 מהגרי עבודה מסרילנקה, מתוכם כ713 ללא היתר עבודה חוקי. באותה שנה החליטה וועדת שרים לענייני חברה וכלכלה להתיר הבאה של עד 500 מהגרי עבודה עונתיים מסרילנקה לתקופה של 4-8 חודשי עבודה בשנה, בכל שנה עד 2018. באותה החלטה, הסמיכה וועדת השרים את הבין-משרדי לעניין הסכמים דו-צדדיים לגיוס מהגרי עבודה, להאריך את ההיתר עד שנת 2020 ללא צורך בהחלטת ממשלה נוספת, ובכפוף להסכם עם סרילנקה בנושא.

עתיד

מגפת הקורונה הייתה אחת הסיבות למשבר הכלכלי בסרילנקה, עקב עצירת הגעת תיירים אשר שמשו מקור לחלק גדול מהכסף הזר שהגיע למדינה. עובדה שהביאה את סרילנקה למדיניות חתימת הסכמי סחר בינמדינתיים במטרה לאושש את הכלכלה המקומית.

התקווה כי ממשלת ישראל תשכיל לנצל את הפוטנציאל הכלכלי של סחר בין המדינות, בעבודת מטה משותפת של משרד החוץ, הכלכלה והתעשיה, והתיירות.

בין התחומים, ייצוא מוצרים וטכנולוגיה, מערכות חקלאיות, תיירות הדדית, עובדים זרים ועוד.

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    טרנד מסיבות האנטי-ולנטיין בבנגקוק, “סינגל טו מינגל” ו”דייטינג מיי-סלף”

    נסיונות השתלטות על רשת קשר מטוס אל על מתאילנד