חכםחכם

מניעה וטיפול בעקיצת המדוזה הקובייתית הקטלנית (לא רק) בקונפנגן

Share

המזודה הקובייתית כמעט שקופה לחלוטין וקשה לראות אותה על רקע החול במים הקרובים לחוף, אליהם אנחנו נכנסים.

חלק מהמדוזות קטנטנות, וחלק גדולות יותר.

הרעל עובר מהעור, דרך מסלול בלוטות הלימפה, עד שהוא מגיע ללב.

תוך 2-4 דקות הלב עלול להפסיק לפעום בשל הרעל.

כתבה זו אינה יעוץ רפואי, ואינה מחליפה טיפול רפואי. יש להיוועץ ברופא בכל מקרה עקיצה.

לי-ים בן ה-9 מת מצריבת מדוזה בקופנגן – וגופתו תישרף: “יוחזר לים שכל כך אהב”

שלושה ימים אחרי האסון, הותר לפרסם כי לי-ים לוי הוא הילד שמת מעקיצת מדוזה ארסית בחוף הדרין באי קופנגן. אביו לירן החליט שלא להטיס את הגופה לישראל, ולשרוף אותה כמקובל בתאילנד: “לאחר התלבטויות קשות הוחלט כי לי-ים יעבור טקס שריפה במנזר המקומי שאהב, הוא היה סמל החופש הנצחי”

מהירות השחייה של מדוזת הקופסה 1-2 מטר לשנייה. מהר יותר מקצב ריצה ממוצע של אדם על היבשה. יש לה עיניים והיא מסוגלת לעקוף מחסומים בדרך לטרפה. עקיצתה משתקת פעמים רבות, במיוחד כשמדובר בילדים ובני גיל הזהב.

מתי ואיפה?

במפרץ תאילנד, בעיקר באיים סמוי ופנגן (קוסמוי וקופנגן), וכן בים אנדמן ממזרח ללשון היבשה התוחמת את מפרץ תאילנד. אזורי התיירות המוכרים בים אנדמן הם: פוקט, האי פיפי (קופיפי), קאולק, קראבי ועוד.

המדוזות הקטלניות נפוצות באזורים נוספים, ויש להתעדכן מהרשויות המקומיות בכל אזור, האם יש סכנה להימצאות המדוזות במי החופים המקומיים.

התקופה העמוסה ביותר במדוזות קטלניות בחודשים אוגוסט- עד- אוקטובר. אולם כאמור, מדובר בהערכה בלבד. מדוזות עלולות להופיע גם בתאריכים אחרים.

“הקטלנית האוסטרלית” אוכלת בשר, כמו המינים האחרים של מדוזת הקופסה. התפריט שלה מורכב מכל בעל חיים קטן הפוגע בה כולל דגים, פירות ים, ומדוזות אחרות. הטרף משותק מהארס ומועבר באמצעות זרועותיה אל מערכת העיכול במרכז גופה. אפשר לראות את הטרף מתעכל כיוון שהיא שקופה. רק צבי ים מוגנים מהארס שלה ויכולים לטרוף אותה.

המדוזה שוכבת בדרך כלל ללא תנועה על הקרקעית, וממתינה לטרף. בני אדם נפגעים מהארס במקרה, ולא בשל כוונה של המדוזה לתקוף. מדוזה בוגרת יכולה להרוג עד כ60 בני אדם. הפגיעה במערכת העצבים עלולה להסתיים בשיתוק הסרעפת והנשימה ודום לב. חלק מהקורבנות מתעלפים וטובעים. מרבית הפציעות ומקרי המוות תועדו באוסטרליה, ויטנאם, תאילנד, הפיליפינים, אינדונזיה וגינאה החדשה.

פציעה

פטר מאתר thethailandlife.com מפרט את הסימפטומים וסוגי הפציעות:

הסימפטומים הנפוצים כוללים כאב וצריכה חזקים. התנפחות של העור, סימנים מגורים של פגיעת זרועות המדוזה בצבעי אדום, שחור, כחול וסגול. גרד. תחושת נימול ועמעום תחושה בעור. קושי לנשום ולדבר כולל התנפחות איברים. רעד וחום גבוה. קצב לב לא יציב.

חלק מהפציעות מטופלות בהסרת חלקים מהעור ותפרים:

מדוזת הקופסה בעלת 24 עיניים – המאפשרות לה להבחין בין אור לחושך. יש לה מערכת עצבים דמויית מוח המאפשרת תנועתיות מורכבת.

מינים מסויימים ארסיים בצורה קלה, אולם המסוכנים שבהם נמנים בין היצורים הארסיים ביותר בעולם. Chironex Fleckeri הוא מין המדוזה הקטלני אשר אחראי לרבים ממקרי המוות באוסטרליה. הארס גורם לדופן התאים להוציא פוטסיום ומביא את הגוף למצב הנקרא היפרקלמיה.

Box Jellyfish In Thailand: Known Attacks, Risk Areas & Prevention

Box jellyfish in Thailand are a real danger. Know the high-risk beaches, how to prevent getting stung, and how to treat a sting.

היפרקלמיה היא מצב של עודף אשלגן בדם. עליית רמת האשלגן במיוחד בקצב מהיר, מביא לעלייית קצב פעימות הלב, עד מצב של פרפור חדרים ומוות.

עדות מי ששרד

ז’אן ז’אק אפורשו Jean Jacues Appourchaux, בן 68 מהעיר ליל בצרפת, נעקץ על ידי מדוזה קובייתית במהלך שהות בתאילנד. ז’אן פונה לבית החולים בנגקוק-פוקט, שם אושפז וטופל.

ז’אן ז’אק אפורשו Jean Jacues Appourchaux, תצלום באדיבות בית החולים בנגקוק פוקט.

בשש בבוקר יצאנו לחוף הים באזור קו לנטה. נהניתי מהחיים במים הרדודים מול הזריחה. ואז זרועות המדוזה אחזו בי לרגע. לא יכולתי לזוז, והרגשתי קושי גדול לנשום.

צעקתי לאשתי: “עזרה עזרה, אני מת”.

קיבלתי עזרה ראשונה עם חומץ וצמח מקומי, על הפציעות החמורות שהיו לי. זרועות המדוזה היו כרוכות סביבי. למזלי, חלק מהמגע נבלם על ידי הביגוד שלבשתי. הקושי הגדול שלא יכולתי לנשום.

פוניתי לקליניקה קטנה בקו לנטה, ומשם לבית החולים “בנגקוק פוקט”, אליו הגעתי בערך בחצות בלילה.

השבוע הראשון היה מסע של סבל. כולל מגבלה שלי לקום מהמיטה. אחר כך המצב החל להשתפר. אחרי 5-6 ימים של טיפול ונטילת תרופות כשאינני יכול כמעט לזוז במיטה, התחלתי לדבר ולהחלים.

הרגע הקריטי היה כשהלב שלי הפסיק לפעום, ואיבדתי הכרה. הספקתי לשמוע את הרופא אומר שאנחנו מאבדים אותו. ו”בום” חזרתי חזרה.

אני לא אדם שבדרך כלל בוכה, אבל כל פעם שחוזרים לסיפור הזה, עולות בי דמעות. תודה לרופאים כאן שהצילו את חיי.

“בנגקוק פוקט” הוא סניף של רשת בתי החולים בנגקוק הפרושה ברחבי תאילנד ומדינות שכנות. בית החולים הוותיק נמצא בפוקט סיטי על האי פוקט, וכן מפעיל מתקן סמוך למרכז הקניות “סנטרל פוקט” (הסניף המרכזי הבנוי משני מתחמים, סמוך לחנות דקטלון. לא הסניף הקטן בחוף פטונג).

אחד מבתי החולים הוותיקים והמאובזרים ביותר על האי. פצועים ישראלים שנפגעו באסון הצונמאי ב2004 פונו לבית חולים זה. גם פצועים ישראלים מטביעת מעבורת סמוך לאי קופיפי, פונו לבית חולים בנגקוק פוקט. אחד מהם נותח והרופאים נאלצו לקטוע את רגלו עקב זיהום ימי לאחר שנפצע מהרוטור של הסירה הטובעת בעת שקפץ למים, ועד שחולץ הפצע הזדהם.

צרעות הים

המדוזות הקובייתיות שקופות בדרך כלל. שמן המדעי Cubozoa. בשל צריבתן הן נקראות גם צרעות הים.  למדוזה עשרות זרועות מרושתות בתאים צורבים, המחוברות לבסיס שקוף בצורה המזכירה קוביה.

באוסטרליה זהו הסיכון הימי הגדול ביותר, יותר מכרישים

רוב המינים קטלניים לבני אדם, ומביאים להרוגים מדי שנה. מדוזת הקובייה “הקטלנית האוסטרלית” יכולה להרוג אדם תוך דקות. אורכה מהראש עד קצה הזרועות מגיע עד 3 מטר.

מדוזות הקובייה שוחות נגד זרמים באמצעות דחיפה עם בסיסן הקובייתי.

רוב המינים חיים בין דרום מזרח אסיה לאוסטרליה. רוב התקיפות מדווחות באוסטרליה. גם בתאילנד דיווחים רבים על פגיעות קטלניות, במיוחד באיים תיירותים כמו קופנגן.

מינים של מדוזת הקובייה חיים גם באוקינוס השקט בין קליפורניה להוואי ועד ניו זילנד. יש מינים החיים בים התיכון וגם בחופי דרום אפריקה.

מה אפשר לעשות?

התוכן אינו מידע רפואי. מתבסס על המלצות ממי שנעקצו. יש להתייעץ עם רופא. 

המדוזות קרובות לחוף באזורי רחצה.

בדרך כלל הן מגיעת לאזורי החוף מנובמבר עד מאי (יש אומרים מאוגוסט עד ספטממבר). אולם לפעמים הן מגיעות גם בתאריכים אחרים.

מדוזת הקופסה מהירה למדי. יש לה עיניים המאפשרות לה לצוד.

הרעל נכנס מהעור ומגיע ללב בתוך 2-4 דקות וגורם ללב להתכווץ ולהפסיק לפעום.

בן קרופ Ben Cropp , איש ים אוסטרלי, נעקץ פעמים רבות ושרד.

בן מספר שלפעמים די בכאב מהצריבה כדי להכניס את הנעקצים ל”שוק” ממנו לא תמיד מצליחים לחזור.

תרופה מסחרית נוזלית לטיפול חיצוני לאחר העקיצה – לא ממש עבדה על עקיצה קטנה ממדוזה קטנטנה ברוחב כ כ8 סנטימטר. הכאב פועם ומתפשט. הולך וגדל.

שפיכת חומץ בכמויות נדיבות, הפחיתה מעט את הכאב.

ההגנה הטובה ביותר היא מניעה. פשוט לא לשחות שם.

יש חופים מוגנים עם רשתות. לא מדובר בהגנה הרמטית, ולפעמים המדוזות מצליחות לחצות את הרשת.

יש חליפות להגנה מעקיצה.

אם נעקצים, לצאת מיד מהמים ולהסיר מהגוף כל חלק מהמדוזה. להיזהר בזמן ההסרה שלא לבוא במגע עם התאים הצורבים והיעקץ מהם שוב.

במהלך ההסרה והטיפול, עדיף להשתמש בכפפות או להוריד את שרידי המדוזה מעור הנפגעים בעזרת מקל.

חומץ

חומץ עשוי להציל אם שופכים אותו על אזור הפציעה מיד אחרי העקיצה. חומץ עשוי להפוך פציעה קטלנית לכזו המאשפרת לנעקץ לשרוד. בחלק מהחופים יש מעמד עם חומץ. ניתן להשיג חומץ גם ממסעדה קרובה. מומלץ לשפוך את החומץ על האזור הפגוע למשך שניות ארוכות (30-60 שניות). תלוי כמובן בכמות החומץ שיש לכם.

מים מתוקים, אלכהול, וחומרים אחרים, עלולים להחמיר את המצב. גם מי ים, וקרח על אזור הפציעה, דווחו כמחמירים את הפצת הרעל בגוף. 

מקלחת חמה

נפגעים דיווחו כי מקלחת חמה שיפרה את מצבם.

מי ששרדו

יש לשמור על דופק ונשימה של הנעקץ עד להגעת כוחות הצלה שיפנו לבית החולים.

מומלץ שהראש והחזה של הנפגע, יהיו מורמים מעט משאר הגוף.

התוכן אינו מידע רפואי. מתבסס על המלצות ממי שנקצעו. יש להתייעץ עם רופא. 

תאילנד: ישראלית בת 6 נעקצה על ידי מדוזה ועברה החייאה – וואלה! חדשות

הילדה פונתה במסוק לבית החולים בקופנגן תוך פעולות החייאה, לאחר שקיבלה טיפול רפואי ראשוני בחוף. לדברי בית החולים, הילדה יצאה מכלל סכנה. בת ה-6, שהגיעה לאי לחופשה עם משפחתה, נעקצה על ידי מדוזה קובייתית, המוכרת גם בשם “צרעת הים”, ועקיצתה עלולה לגרום למוות

ישראלים חושבים

ישראלים “חולים” על תאילנד, ומבקרים בה הרבה.

חלק מהתיירים וה”גרים” הישראלים בממלכה, נתקלו במקרים של עקיצות.

חלקם מציעים לא להיכנס למים. אחרים נוקטים בשיטות שונות של מניעה. אספנו כמה מהעדויות והתגובות מקבוצת תאילנד שלנו :

הייתי עדה לאישה מבוגרת ובעלה שנעקצו מהמדוזה בספטמבר שנה שעברה בקוסמוי, האישה הייתה במשך 3 ימים מורדמת ומונשמת בלי שמגיע לה חמצן למוח. אחד המראות המזעזעים !!! ממש תזהרו בבקשה !!!!!!!
נחמה ברזל
שמים חליפה או לייקרה- טייץ וחולצה ארוכים. זה גם מגן מהשמש
אני מהמחמירים ושמה גם נעלי שחייה כדי לא לדרוך על איזה מלפפון ים בטעות
ויקטוריה מאירמן
לא נכנסים למים בתאילנד לא משנה מתי ! יש מקרים שקורים גם לא בחודשים האלה (שהמדוזות צפויות להגיע, ח.א). הייתי חודש בתאילנד. לא ראיתי מקומי אחד שנכנס למים, כי הם בעצמם יודעים כמה המים שלהם מסוכנים. אני אישית לא הייתי לוקחת סיכון.
עדן ביטון קסטון
שחו בבריכה. במיוחד בחודשים שהמדוזות מגיעות. יש פה המון בריכות. אם בכל זאת נכנסים לים, מציע לא בשקיעה כי קשה לראות, ואומרים שהמדוזות נמשכות לאורות על החוף. מספרים שלא מומלץ להיכנס לים מיד אחרי גשם. יש חופים עם מים ממש שקופים, במיוחד בקופנגן, הבעיה שגם המדוזות שקופות.
אנונימי

עוד על מניעה והערכות מראש

מומלץ לא להיכנס למים, במיוחד בעונות בהן נצפו מדוזות באזור.

ניתן ללבוש חליפה נגד צריבת מדוזה, או חליפת צלילה. חליפות צלילה כבדות יותר ולא מתאימות לטמפרטורה על החוף.

קיים קרם הגנה ממדוזות, אולם לא הייתי סומך על יעילותו ועל כף שלא יישטף במים.

הקפידו על קניית פוליסת ביטוח רפואי על מנת לכסות עלות טיפול בבית חולים מקומי. יעיל כמובן לפציעות ומחלות נוספות, בהן לדוגמא תאונות דרכים במהלך הטיול.

 

 

 

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    שימוש בנשק ישראלי במעצר פעילים פוליטיים בתאילנד

    a swing on a beach

    דרוש/ה מנהל/ת ריזורט בקופנגן