אהבתיאהבתי חכםחכם

מה מושך 20,000 תיירים ביום לאתר המורשת החדש באונסקו: קאו קלונג נוק เขาคลังนอก. תאילנד שוקלת הגבלות

תצלום באדיבות צוות מטיצ'ון
Share

אתר מורשת

קאו קלנג נוק Khao Klang Nok เขากลางนอก, בפארק ההיסטורי של סי-טפ อุทยานประวัติศาสตร์ศรีเทพ , אירח כ20,000 מבקרים בסוף השבוע האחרון. הרבה מעל מה שציפו מנהלי האתר בסוף שבוע רגיל.

קאו קלונג נוק בפארק סי-טהפ הוכרז ב19 לספטמבר 2023 כאתר מורשת בינלאומי על ידי אונסקו – סוכנות התרבות של האו”ם. כמות המבקרים קפצה באופן חד.

פֵּצַבּוּן เพชรบูรณ์

“קאו קלנג נוק” נמצא בנפת פצ’בון, בחלק הצפוני של מרכז תאילנד. שרשרת הרי פצ’בון פרושים ממזרח למערב, ונהר פה סק Pa Sak זורם בשטחה. כשליש מהנפה מכוסה ג’ונגל – 4013 קמ”ר. בפצ’בון כמה פארקים לאומיים (שמורות טבע). ביניהם: טונג סלנג לואנג Thung Salaeng Luang National Park, נאם נאו Nam Nao National Park, קאו קו Khao Kho National Park, ו טט-מוק Tat Mok National Park.

“קאו קלונג נוק” מצוי כ200 קילומטר מצפון לבנגקוק. בעולם הוא כבר פורסם כ” לואו-קוסט מאצ’ו פיצ’ו”. אתר עם שרידים בודהיסטים מהמאות הראשונות לספירה, מעל שרידים פרהיסטוריים.

סְטוּפָּה स्तूप

בקאו קלנג נוק Khao Klang Nok עומדת סטופה בגובה כ20 מטר (5 קומות). סְטוּפָּה स्तूप ,בתרגום מילולי היא “ערימה”. מבנה מקודש המכיל על פי האמונה שרידים או אפר של בודהה או אחד מתלמידיו או תלמידי תלמידיו. סטופה נקראת גם “צ’אדי”, “דאגובה” בסרילנקה וטיבט, ו”פגודה” ביפן.

על פי המסורת, אחרי מותו של בודהה חילקו את שרידיו לשמונה חלקים, כמספר נתיבי “הדרך המתומנת”. כל חלק נשלח למקום שונה ונטמן תחת סטופה שנבנתה לציון המקום.

“הדרך המתומנת” אָרְיָאשְׁתָּאנְגה-מָארְגַה आर्याष्टाङ्गमार्ग בסנסקריט, ו”אַרִיוֹ אַתַנְגִיקוֹ” בפאלי. לפי האמונה הבודהיסטית מדובר בשלבים שגילה ופיתח בודהה, לסיום הסבל האישי בעולם והגעה להארה. שמונת השלבים מחולקים כמו בצה”ל לשלושה חלקים: חכמה: 1. השקפה – הנרכשת עם ידע. 2. כוונה וחשיבה – הנרכשות בעזרת דרכים לשחרור. מוסר: 3. דיבור 4. פעולה 5. אורח חיים. ריכוז: 6. מאמץ 7. מודעות. 8. ריכוז. שמונת חישורי גלגל הדאהרמה מייצגים את שמונת השלבים, הנקראים גם “דרך האמצע”. אחת מארבע אמיתות שהתגלו ופותחו בידי בודהה.

מהן ארבעת האמיתות? כדי לא להשאיר אתכם במתח, אפשר להסביר את “ארבע האמיתות” בצורה דומה לדרך הטיפול האנושית בבעיה. אבחון הבעיה: סבל מנטלי אותו חווים רוב בני האדם ברמות שונות. גורמי הסבל: דחייה, השתוקקות, ובורות. האמת השלישית שיש תרופה לסבל. האמת הרביעית היא דרך הטיפול להפחתת הסבל המנטלי שאנו חווים בחיים, בשמונה שלבים.

לסיכום, ארבע האמיתות הן כיוון ודרך להפחתת סבל מנטלי על ידי שינוי תפיסה בעזרת לימוד, חשיבה, ותרגול.

סטופות רבות נוספות נבנו במהלך השנים, לשימוש מאמינים בודהיסטים כמקום התכנסות. בדרך כלל נבנה בתוכן אולם מבואה הנקרא צ’אטיה.

סטופות היסטוריות הפכו אתר עליה לרגל. העולים מקיפים את המבנה מהכותל המזרחי המסמל לידה, לדרומי המסמל הארה, מערבי המסמבל ידע, וצפוני המסמל את החשיכה במוות. בחלק מהסטופות מעטרים את הקירות ציורי קיר המבהירים את הרעיון.

הגבלת תנועה

הכמות הגדולה של התיירים בקאו קלונג נוק, הביאה את הרשויות לשקול הגבלת כניסה למקום ואפילו איסור טיפוס על השרידים ההיסטורים במקום.

מושל מחוז סי-טהפ, בו נמצא הפארק, אמר בראיון כי הגבלת כניסה וטיפוס, תעלה לדעתו את הביקוש לביקור באתר. הוא הוסיף שהמראה היפה נמצא דווקא למטה, לפני הטיפוס, מקום בו אפשר לצלם את השרידים ההיסטורים המתנשאים מעליך.

ביוון בוצעה הגבלה דומה למבקרים באקרופוליס באתונה.

כבר שנים, שמורות טבע בתאילנד מגבילות את כמות המבקרים השנתית כדי להגן על החיות והצמחים בפארק.

פארק היסטורי

פארק סיטפ อุทยานประวัติศาสตร์ศรีเทพבנפת פצ’בון Phetchabun, מכיל שרידי התיישבות מהמאות השלישית והחמישית לספירה עד המאה ה13. מאות שנים בתוכן שרידים מהתקופה הפרהיסטורית, מתקופת דבראטי Dvaravati ומתקופת הזהב של האימפריה הקמרית בקמבודיה של היום בראשה עמד מלך-אל.

תקופת דברבטי | ทวารวดี טַוַורַאדִי

תקופת ממלכת מון במרכז תאילנד במאה ה7 עד ה11 לספירה שכנראה החלה במאה השניה לספירה ואולי אף לפניכן. ממלכה אניגמטית שרוב המקורות עליה, מגיעים ממבקרים מחוצה לה. הממלכה הבודהיסטית תוארה על ידי עולי רגל מסין במיקום ממערב לאיסנספורה (אזור קמבודיה) ומזרחית לסי קסטרה (אזור בורמה/מיאנמר).

דברבטי היא מילה בסנסקריט  śrī dvāravatī שפירושה המילולי “זה שיש לו שערים”. מעט ידוע על צורת הניהול של הממלכה שהתרחבה עד נהר הדז’או פריה, בשפכו בנויה העיר בנגקוק של ימינו.

הינדואיזם ובודהיזם השפיעו על האופי התרבותי, שהגיע באמצעות הממלכה לאזור כולו. תרבות מהודו, שעברה שינויים והתפתחות מקומית עד לתרבות הבודהיסטית של ימינו שיש לה מקורות הודים אך אופי יחודי משלה בתאילנד וסביבותיה

אמנות מון בממלכת דברבטי

בממלכה  דברבטי התפתחה תרבות יחודית עם מוטיבים הודיים מהבודהיזם וההינדואיזם אשר הופיעו ביצירות אמנות:

סי טהפ ศรีเทพ

עיר-המדינה הגדולה ביותר שנחקרה במרכז תאילנד באלף הראשון לספירה. העיר ננטשה כשמלכויות דוברות תאילנדית, “סוקותאי” ואחריה “איוטיה” תפסו את ההובדלה והפכו את אזור שפך נהר הדז’אופריה למרכז העניינים. בעתיד יאוחד אזור הכולל נסיכויות נוספות לממלכה גדולה שתיקרא “סיאם” ואחר כך “תאילנד”.

הנסיך דמרונג רג’נובאב Damrong Rajanubhab החל חפירות במקום ב1904. ב1935 צורף המקום לרשימת האתרים הארכיאולוגים העתיקים. נסיכים ומלכים נוספים המשיכו את המחקר והחפירות במקום.

איפה?

הפארק מצוי במרחק כ200 קילומטר מצפון לבנגקוק.

Khao Klang Nok

Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.

 

 

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תגובה אחת

    אימאל’ה! טרנטולה כחולה התגלתה בתאילנד. למה נתנו לה שם במכירה פומבית, ומיהם אנשי הלאהו

    קוסמוי מתייבש או שזה רק צינור?