אהבתיאהבתי חכםחכם

פסטיבל “וָואן אוֹק פַּנְסׇה” วันออกพรรษา

תצלומים בכתבה באדיבות שלמה אדלר וגולשים-כותבים.
Share

השבוע נחגג בתאילנד ה”אוק פנסה” יציאת הנזירים מהמנזרים, שלושה חודשים אחרי שהסתגרו בהם בתחילת התקופה הגשומה בחג הנקרא: “קאו פנסה”. כבכל שנה חגגנו בחיק המשפחה.

בתקופה הגשומה הנזירים מסתגרים במקדש/מנזר (วัด וואט wát), ונמנעים מיציאה לצעידה לאיסוף מנחות בכפרים. הכניסה להסתגות במקדש והיציאה ממנו, נחגגות בשני חגים נפרדים. “חג הכניסה” ו”חג היציאה”.

הימנעות מיציאה מהמקדש נועדה בין השאר כדי לא לפגוע במהלך הצעידה בחרקים ובשתילי האורז הצעירים בשדות בתקופת הגשמים.

המנהג העתיק מיוחס לבודהה, בן האצולה ההודי שפיתח את המדיטציה והתיאוריה הבודהיסטית הנקראת על שמו.

מנהגי החג

החג התאילנדי עמוס באירועים. בבוקר מביאים מנחה לנזירים במקדש. בערב מדליקים נרות בחלונות או במרפסות. על גדות הנהר מפריחים מנורות אש, מפוצצים זיקוקים (שמרעישים כל היום והלילה), ומקיימים תחרויות חתירה בסירות מרובות חותרים.

בנוסף למנהגי החג המסורתיים, מתקיימים אירועי חג נוספים כמו תחרות ריצה הליכה ורכיבה על אופניים, בבירת מחוז “לוי” לרגל חג “אוק פנסה”

הכנות לחג

יומיים קודם לכן, אנשי הכפר מתאספים במתחם המקדש החל משעות הבוקר. בידיהם מצרכים להכנת המנחה המיוחדת לנזירים ביום זה. עוגת ממתק שהוכנה מ108 רכיבים, המוגשת לנזירים ולקהל הרב המגיע לחגוג במקדש את ה”אוק פאנסה“. טקס העוגיות נקראה קאו-טיפ ข้าวทิพย์ שמה של עוגת האורז.

בעבר הכינו את הטקס הצעירים ובתולות הכפר לבושים בלבן. היום מבוצעות ההכנות על ידי מאמינים מתנדבים מהקהילה, המקדישים לכך יום שלם של הכנות ובישולים.

יום היציאה: וָואן אוֹק פַּנְסַה วันออกพรรษา

วัน – וָואן – יום. ออก – אוֹק – לצאת. พรรษา – פַּנְסַה – תקופה בשנה. מתייחס לעונה הגשומה, אחת משלוש עונות השנה בתאילנד.

היציאה היא “חג שני”, אחרי “חג הכניסה” – שלושה חודשי ירח לפניכן. חג הכניסה הוא “וָואן קַאוֹ פַּנְסַה” วันเข้าพรรษา. (เข้า -קַאוֹ – להיכנס. ออก – אוֹק -לצאת).

לַאִי רְוַוה פַאי ไหลเรือไฟ

בין מנהגי החג בצפון מזרח תאילנד – אזור איסאן,  השטת סירות מוארות. בניב איסאני החג נקרא ไหลเฮือไฟ לַאִי הְוַוה פַאי.

בנקון פנום משיטים סירות על נהר המקונג Mekong, ובאובון ראצ’סימה על נהר המון Mun River.

ไหล לַאִי – להשיט,
เรือ רְוַוה – סירה,
ไฟ פַאי – אש.

הסירות באורך 8-10 מטר בנויות באופן מסורתי מעצי בננה או בנגקוק, מלאות במנחות כמו “קאו טום” – אורז מאודה ממותק ארוז בעלי בננה, לצד פרחים נרות ועששיות דולקות.

את הסירות משיקים לנהר בשעות הערב.

תיעוד החג השנה בנקון פנום

רבים מגיעים לגדת הנהר ומשיטים סירות קטנות ומטיסים מנורות המתעופפות באוויר חם, כמנחה לנגה Nāga, ישות מיתית רוחנית.

תצלומים: שלמה אדלר

נַאגַה | נַאק นาค

בתאילנדית נַאק นาค. שם המגיע מסנסקריט ומתאר יצורים מיתיים ענקיים חציים אדם וחציים נחש. נחשבים למגן המים וחיים לפי האגדה על גדות מקורות מים.

נקבה של נאגה, נקראת נגאי או נאגיני.

ימין למעלה: פסל נאגה בקרמטוריום של המלך ראמה ה9 בתאילנד. משמאלו: פסל נאגה בלאוס. למטה איורים של נאגה ונאגיני כשהם לובשים צורת חצי אדם וחצי נחש. תצלומים ואיורים באדיבות Trisorn Triboon, אתר פנדום, וצ’רמינגלי סיניקל טאמבלר

הגזע המיתי נאגה, נפוץ במיתולוגיה ההידואיסטית, בודהיסטית ונאג’יסטית, במדינות מזרח אסיה כולל סין נפאל לאוס והודו. הזכרים והנקבות יכולים להפוך את צורתם לאדם או נחש או צורת אדם שחציו התחתון נחש. אתרי טבע רבים בתאילנד קרויים על שמו.

קו נקה  เกาะนาคา הוא שמם של שני איים (הגדול והקטן) הסמוכים לפוקט, ונקראים על שם הנגה. באחד מהמלונות על האי יש אפילו “גונג” בכניסה, לאפשר לאורחים להודיע באמצעותו לנאגה על הגעתם ועזיבתם את האי.

איילת מטיילת באי נָקָה, 10 דקות הפלגה מפוקט

המנורות והסירות הן מנחה וגם דרך לשלח מעצמך אנרגיות שליליות שצברת, בדומה למנהג התשליך היהודי בחגי תשרי. מנהגים דומים נחגגים בחג תאילנדי נוסף – לוי קרטונג

תאילנד | האזינו: לוי קרטונג במשפחה תאילנדית-ישראלית

 

 

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    מפגן תמיכה בישראל, בבנגקוק STAND WITH ISRAEL

    דגימות DNA נאספות בחו”ל לזיהוי גופות ממזרח אסיה. 22 חטופים תאילנדים, 32 הרוגים, ונעדרים רבים