חכםחכם אהבתיאהבתי

ניגוד אינטרסים בין תאילנד לישראל בשאלת החטופים, אות חיים, וסיוע לתאילנדים שנפגעו

סום קוואן, פועל תאילנדי שנחטף בידי חמאס, ואמו הממתינה בבית בתאילנד
Share

נפגעים תאילנדים בישראל

משרד החוץ התאילנדי עדכן את דיווח הנפגעים מישראל. מספר ההרוגים התאילנדים עלה ל34, לאחר זיהוי גופה נוספת. מספר הפצועים נותר 19 ללא שינוי, 4 עדיין מאושפזים. מספר החטופים התאילנדים עלה ל24, לאחר שנעדרים נוספים זוהו כחטופים. שלמה אדלר

בישראל דווחה הערכה על כ54 תאילנדים חטופים, אולם מקור הידיעה לא ברור עד תום. כן לא ברור האם המספר כולל הרוגים ונעדרים.

פינוי

הממשל והצבא התאילנדי ארגנו עד עתה 35 טיסות פינוי מישראל לתאילנד. 7,470 פועלים תאילנדים ביקשו להתפנות, מתוך כ30,000 פועלים תאילנד בישראל בעיקר בתחום החקלאות.

לפי פרסום באל ג’אזירה, ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם במספר העובדים התאילנדים הזרים, אחרי דרום קוריאה וטאיוון.

פועלים תאילנדים מפונים מישראל לתאילנד. תצלום באדיבות חיל האוויר התאילנדי.

סיוע

ממשלת תאילנד הקצתה סכום כולל של 2 ביליון באהט למתן הלוואות בגובה 150,000 בהאט לכל עובד תאילנדי שהיה בישראל בעת מתקפת חמאס וחזר לתאילנד.

ההלוואות נועדו לסייע לעובדים להחזיר חובות לקבלני כח אדם שהשיגו להם את רישיון העבודה בישראל, וכן על מנת לסייע להם למצוא מקום עבודה חלופי.

ניתן להגיש בקשה להלוואה עד 30 ביוני 2024.

ההלוואה תינתן בריבית 3%. הלווה ישלם 1% ריבית על החזר ההלוואה, והממשלה תשלם 2% נוספים של ריבית. תחילת תשלום ההלוואה, לאחר תקופת חסד של שנה. ההחזר יחולק ויפרס לתקופה של 20 שנה.

מי שעבד במכירות לפני נסיעתו לישראל, יוכל לקבל הלוואה מ Government Savings Bank – GSB. אלו שהיו חקלאים לפני נסיעתם לישראל, יוכל לקבל את ההלוואה מ Bank of Agriculture and Agriculture Cooperative – BAAC.

שר העבודה התאילנדי הציע להעניק מענק נוסף מאוצר המדינה, בסך 50,000 באהט (כ5,526 ש”ח) לפועלים שהתפנו מישראל. בשלב זה ההצעה, לא מקודמת.

בשלב זה, פועלים שפונו מעוטף עזה – לא זכאים לפיצוי ממדינת ישראל. המעסיק מחויב לפי החוק לשלם להם משכורת עבודה, אולם הם לא עובדים כרגע.

פצועים ובני משפחות הרוגים תאילנדים, זכאים לתבוע את ביטוח לאומי לקבלת זכויות לפי חוק נפגעי פעולות איבה, באופן זהה לישראלים שנפגעו במתקפת חמאס.

חטופים

הממשל התאילנדי אישר עד כה כי 24 חטופים תאילנדים מוחזקים בידי מרצחי ארגון הטרור חמאס. סביר להניח שהמספר יעלה עם התקדמות זיהוי ואיתור הנעדרים.

פרשנים מניחים כי מרצחי החמאס פגעו בתאילנדים באופן מכוון, כחלק מתוכנית המתקפה, על מנת לפגוע בתדמיתה של ישראל כמקום מסוכן שלא כדאי להגיע אליו, ולפגוע בחקלאות הישראלית בהעדר ידיים עובדות.

תאילנד היא מקור חלק הארי של העובדים הזרים בחקלאות בישראל. עובדים תאילנדים שהיו הקבוצה הגדולה ביותר שנפגעה בהתקפת חמאס, הם קבוצת הזרים הגדולה ביותר שנפגעה בהתקפת חמאס.

בידול

הממשל התאילנדי מקיים מו”מ ישיר לשחרורם של החטופים התאילנדים כבלתי מעורבים שאינם צד לסכסוך.

הרצון לבדל את החטופים התאילנדים, מביא לכך שגורמים תאילנדים רשמיים מנתקים מגע ונזהרים מהזדהות פומבית עם ישראל, על מנת לא לפגוע במאמצי המשא ומתן המתנהל עם חמאס.

האינטרס הישראלי הוא לחבר את החטופים כמקשה אחת, ולדאוג לשחרור המלא של כל החטופים בידי חמאס.

נושא החטופים התאילנדם נמצא בראש סדר היום התקשורתי בתאילנדי מזה שבועות רבים, כולל פרסום תגובות מטעם שגרירות ישראל בתאילנד.  אולם כאמור, גורמי הממשל נזהרים מפרסום הסכמה והזדהות עם ישראל.

ראש ממשלת תאילנד פרסם ציוץ תמיכה בישראל והתנערות מחמאס, מיד לאחר קבלת ההודעה על מתקפת הרצח של חמאס.

בהמשך פורסמה תגובה פושרת יותר מטעם משרד החוץ התאילנדי המגנה אלימות, ומפצירה לא להסלים את הסכסוך על מנת לצמצם את הפגיעה בחפים מפשע.

הודעות לא מאומתות על חטיפת פועלים זרים תאילנדים ופיליפינים בידי חמאס

מו”מ ישיר

ראש ממשלת תאילנד סרטה תאיוויסין שוחח עם רוה”מ בנימין נתניהו ביום רביעי שעבר והביע תנחומיו על הנרצחים והנפגעים בהתקפת חמאס. סרטה גם הביעה דאגה לרווחתם של הפועלים התאילנדים שנשארו בישראל. לפי דיווחו, נתניהו הבטיח בשיחה כי יעשה כל שביכולתו על מנת לשחרר את החטופים כולל הפועלים התאילנדים באופן מיידי.

שר החוץ התאילנדי פנפריי בהידנוקרה Parnpree Bahiddha-Nukara קיים שיחות השבוע בקטאר ומצרים בניסיון להביא לשחרור החטופים התאילנדים. בפגישה עם ראש ממשלת קטר סיח מוחמד בין עבדול רחמן, הביעה השר התאילנדי הכרת תודה מהעם התאילנדי על תיווכה של קטאר במו”מ לשחרור החטופים התאילנדים, בסיטואציה המורכבת שנוצרה.

שר החוץ התאילנדי נפגש בקטאר גם עם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן .

משלחת ביוזמת מנהיג שיעי פרו איראני

אריפן אוטרסין Areepen Uttarasin (חבר פרלמנט ושר לשעבר מהמיעוט המוסלמי בתאילנד, המונה כ20% מהאוכלוסיה) הוא ראש קבוצה בת שלושה נציגים, אשר לפי דיווחו נפגשו בטהרן ב26 באוקטובר עם נציגי חמאס.

לפי הדיווח שמסר אוטרסין, הפגישה עם נציגי חמאס בטהרן, ארכה כשעתיים. נאמר בה כי החטופים התאילנדים בריאים ושלמים וישחוררו “בזמן הנכון”. אטריסין סיפר כי הדגיש כי הפועלים התאילנדים חפים מפשע. וכן כי תאילנד מציעה למיעוט התאילנדי-מוסלמי חסד והטבות.

כן דיווח כי בסיום הפגישה בה נכחו מוסלמים בלבד, הכל התפללו יחד.

סיד סולאימן חוסיני Syed Sulaiman Husaini, ראש סניף הקהילה השיעית מוסלמית בתאילנד, היה לדבריו מיוזמי ומקדמי הפגישה בטהרן, בין נציגי חמאס למשלחת תאילנדית שכללה את בנו ודיפלומט תאילנדי מוסלמי. סולאימן חוסיני הוא פרו איראני המקבל סיוע ומשתתף באירועים שמקיימת שגרירות איראן בתאילנד. חוסיני אירגן מספר הפגנות פרוקסי איראניות מול שגרירות ישראל בבנגקוק וכן מול בית חב”ד בקאוסאן. האחרונה שבהן, לאחר מתקפת חמאס על ישראל. בבקשה לאשר את ההפגנה נטען כי המסר שלה הוא שלום. בפועל בוצעה הפגנת גינוי לישראל, כולל שריפת דגל ישראל, בנוכחות מפגינים מוסלמים שהוסעו מדרום תאילנד ופטרוניהם משגרירות איראן.

הפגנת פרוקסי איראנית מול שגרירות ישראל בבנגקוק

יחסים דיפלומטיים

תאילנד מקיימת יחסים דיפלומטים חמים והדוקים עם ארה”ב וגם עם ישראל כולל בנושאי צבא ונשק. אולם תאילנד מקיימת יחסים דיפלומטיים חמים גם עם מדינות בציר הרשע כולל איראן.

אחת העסקאות המשולבות האחרונות בהקשר ישראלי , הייתה שחרור חוליה איראנית שתכננה להתנקש בחיי שגריר ישראל ובעסקים ישראלים בבנגקוק, ונתפסה ונאסרה בתאילנד. איראן שחררה בתמורה, אקדמאית ממוצא ישראלי שנאשמה בריגול והייתה כלואה באיראן.

פירוט בכתבה על הקהילה היהודית בתאילנד

לוחם בקרב איגרוף קמרי ប្រដាល់សេរី בפנום פן המשודר לייב בערוץ 5 המקומי | סיפור אישי

אות חיים

ראש ממשלת תאילנד דיווח ביום שני כי קיבל תצלומים המוכיחים כי החטופים התאילנדים המוחזקים בידי חמאס עודם בחיים. בדיווח לעיתונאים מסר כי הממשל התאילנדי מחכה לחלון של יום או יומיים על מנת לדאוג לפינויים.

פרטים נוספים לא נמסרו על ידי ראש ממשלת תאילנד. לא נמסר מספר התמונות שראה והאם הוצגו בהם כל 24 החטופים התאילנדים המאומתים בשלב זה.

שר החוץ התאילנדי מסר לתקשורת כי היה בקשר ישיר עם הממשל האיראני על מנת לשחרר על החטופים התאילנדים.

בהצהרה תאילנדית לתקשורת, נמסר כי קטאר מצרים ואיראן מחוייבות במלוא התמיכה והסיוע כמיטב יכולתן, במו”מ לדאגה לחטופים התאילנדים ולשחרורם.

כן נמסר בהצהרה לעיתונות, כי איראן הסכימה להציג את דירשת תאילנד עם תמיכת טהרן. מצרים תשקול לארח את השחרור דרך מעבר רפיח, וקטאר הביאה תקווה שהתאילנדים יהיו בין הקבוצות הראשונות שישוחררו.

 

 

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות

    לוחמת מתאילנד באהבה

    גאראז’ 76 בבנגקוק, הסיניות באות בשביל המלצרים…