בודהיזם חבוק באיסלאם בדרום תאילנד ภาคใต้ פְּהַק תַּיִי. מה קורה בחצי האי המלזי คาบสมุทรมลายู קְהַפּ סָמוּט מׇלָיוּ

חצי האי המלזי คาบสมุทรมลายู קְהַפּ סָמוּט מׇלָיוּ, ידוע כאזור דרום תאילנד ภาคใต้ (ประเทศไทย) פְּהַק תַּיִי (פְּרׇ-טְהֶט תְּהַיִ) – האזור הדרומי של מדינת תאילנד. מקדשים בודהיסטים לצד מסגדים מוסלמיים, יש גם בבנגקוק. אלא שבקצה הדרומי של הממלכה, ההשקה האתנית-דתית היומיומית, הופכת גם למאבק שחלקו אלים מאוד. סוג של אינטיפדה בת מאות שנים. במזרח הרחוק, בשונה מהמזרח התיכון, לא תמיד מגדירים עד הסוף “מי נגד מי” ומה רוצה כל צד להשיג. את התיירים מענינים בעיקר אתרי הנופש והטבע המרהיבים של תאילנד בדרום המדינה, כולל האי פוקט וקוסמוי. רובנו לא ממש יודעים ולא מתעניינים, מה קורה מתחת לפני השטח. די קרוב למקומות בהם אנחנו נופשים הכוללים את קופנגן, קופיפי, קראבי, קאולק ועוד.

Share

מיקס פוליטי אתני דתי – כמו בישראל

דרום תאילנד הוא חצי אי מאורך כמו נקניקיה, בחלק הדרומי של תאילנד. נושק לגבול מלזיה בדרום.

האיים הפופולריים בין תיירים ישראלים נמצאים עמוק בדרום תאילנד. האי פוקט בצד המערבי של ים אנדמן. האיים קוסמוי וקופנגן בצד המזרחי בתוך מפרץ תאילנד. לצדם, קופנגן הקרוב לאי סמוי. קראבי וקאולק על היבשה הסמוכה לאי פוקט. קופיפי – אי סמוך לפוקט.

האזור לא חולק בעבר למדינות, והורכב מנסיכויות. ערי מדינה שהיו תחת שליטה והשפעה של אימפריות אזוריות מתחלפות. השפעות דתיות ואתניות התערבו זו בזו.

דרום תאילנד המודרנית מאולסת במיעוט אתני-מלאי שרובו מוסלמי. לצידו רוב בודהיסטי ממוצא אתני תאי. (התאיים והמלאים מתחלקים בתוכם לתתי קבוצות).

קריאה בתנ”ך, מציגה את ההתגבשות של עם ישראל, בצורה דומה. בית אב שהפך לשבטים אשר התאחדו לממלכה, שהתפלגה ליהודה וישראל. ממלכות יהודיות, שהיו נתונות להשפעה וגם שלטון של מעצמות באזור. גם ההיסטוריה של ישראל המודרנית, נוצרה בחלוקה ורצף מלחמות טריטוריאליות עם השפעות אתיות ודתיות.

מלזיה השכנה של תאילנד מדרום, היא פדרציה של מדינות שחלקן סולטנויות. הדת הראשית במלזיה היא איסלאם. בתאילנד הדת הראשית היא בודהיזם. בשתי המדינות מיעוטים דתיים ואתניים נוספים.

בלחימה על שליטה באזור היו מעורבים אינטרסים וצבאות של אימפריות מערביות ביניהן אנגליה וצרפת. מאבק השפעה ושליטה על נמלי ים ומשאבי טבע.

איפה הכל התחיל? 

תאילנד – פאזל אזורים

תאילנד מחולקת לאזורים: צפון, צפון מזרח, מערב, מרכז, ודרום. בכל אזור אופי גיאוגרפי ותרבותי שונה, עם השפעות היסטוריות אתניות ופוליטיות, בשטח שפעם לא היה מחולק לפי גבולות המדינות המודרניים של ימינו.

צפון-מזרח תאילנד – אזור איסאן – מושפע מאזור קמבודיה ולאוס השכנות לתאילנד. צפון תאילנד היא אזור ממלכה עתיקה, ולצידה מיעוטים שבטיים עם ניבים משלהם סביב מהונגסון בהשפעה לאוסית ובורמזית. דרום תאילנד היא נקודת ממשק בין תאילנדים למלאים, מקום בו בודהיזם ואיסלאם מתמזגים ומתנגשים. מיעוט מוסלמי פרוש באזורים רבים בתאילנד. בדרום הממלכה על גבול מלזיה, ההתמזגות מביאה גם להתנגשויות המושפעות מאינטרסים פוליטיים והבדל אתני ודתי. מתח גיאופוליטי קיים גם בין תאילנד לקמבודיה, המלווה התנגשויות צבאיות מעת לעת על הגבול. בצפון ומערב תאילנד, מערכת יחסים בין הממלכה למיאנמר השכנה, הנשלטת היום על ידי חונטה צבאית. פליטים בורחים לתוך תאילנד. הברחות מתבצעות. תאילנד, אחת המדינות החשובות באיגוד מדינות דרום מזרח אסיה ASEAN, משתתפת בחרם האזורי על שלטון החונטה הצבאית, וגם יוזמת מגעים עם השלטון הצבאי במינאמר. על הגבול מיעוטים שבטיים אתניים לרבים מהם אין אזרחות מוגדרת.

בתאילנד השפעות נוספות של מעצמות אזוריות מהעבר וההווה. סין והודו. ארה”ב ובריה”מ. כולל שרידים מתקופת המלחמה על אזורי השפעה במזרח אסיה בין מעצמות עבר כמו צרפת רוסיה ובריטניה, ומתקופת המלחמה הקרה בין הגוש הסוביטי והאירופי-אמריקאי.

דרום תאילנד ภาคใต้ פְּהַק תַּיִי

ภาคใต้ ประเทศไทย פְּהַק תַּיִי פְּרַ-טְהֶט תְּהַיִ – אזור הדרום של מדינת תאילנד

דרום תאילנד הוא חצי אי מאורך הנושק לגבול מלזיה בדרום.

שטח

חצי האי המלזיה בשטח 70,714 קמ”ר. הצד הצפוני מזרחי (האי נוטה באלכסון ביחס לצפון והדרום) הוא הצר ביותר.

החוף המערבי מרושת בסלעים שצצו אחרי תקופת הקרח מעל פני הים שעלו. סלעים המרכיבים את הנוף המוכר באיי תאילנד באזור כמו קופיפי והאיים סביבו. נוף בו צולם הסרט “האיש עם אקדח הזהב” שהקנה לאי במפרץ פנג-גה את השם “אי ג’יימס בונד”.

בדרום תאילנד 8,871,003 תושבים לפי ספירה ב2015. המספר בפועל גדול יותר וכולל זרים מהמערב וממדינות שכנות המתגוררים ועובדים בתאילנד.

רוב האזור מכוסה בג’ונגלים של יער גשם הממשיכים גם לאזור מלזיה מדרום.

שפה מקומית ภาษาไทยใต้

השפה התאילנדית של מרכז תאילנד, היא השפה הרשמית והאדמיניסטרטיבית. לצדה ניבים תאילנדים מקומיים. הניב התאילנדי הדרומי בעל טונים ואוצר מילים שונה מהתאילנדית הרשימת.

ภาษาไทยใต้ פַּסָה תְהַאיִ תַּיִי, הנקראת גם שפת תמפרו ภาษาตามโพร פַּסָה תַּמְפְּרוֹ, או דמברו Dambro.  ניב דרום תאילנדי, המדובר גם בקהילות ממוצא תאילנדי באזורים צפוניים של מלזיה.

כשישה וחצי מיליון איש דוברים את הניב הדרומי. 5 מיליון תאילנדים וכ1.5 מיליון מלזים דוברים את הניב הדרומי כשפה שנייה יומיומית. שפה המתפקדת פעמים רבות כשפה ראשונה שששמעו בבית עוד לפני שלמדו בבית הספר את השפה הרשמית של המדינה.

התאילנדית הרשמית של מרכז תאילנד,  היא שפת האם השלישית בדרום תאילנד. רק כארבע מאות אלף איש החלו לדבר בשפה זו מינקות בבית.

TikTok – Make Your Day

No Description

מי הבוס

הכל החל מערי מדינה בהשפעת אימפריות מתחלפות

כתבים סינים מתחילת האלף הקודם, מזכירים מספר ערי מדינה לאורך החוף. אחת החשובות הייתה לנגקסוקה Langkasuka שהיא כנראה ממלכת פטאני (היום: שם מחוז בדרום תאילנד). טמברלינגה Tambralinga שהיא כנראה ממלכת נקהון סי טאמראט (היום: שם מחוז בדרום תאילנד) ועוד.

המלכויות שהיו למעשה ערי מדינה עם שליטה באזורן, הושפעו מתרבויות הודיות ואימצו את התפיסות הברהמניות והבודהיסטיות. אזורי שליטה שבטיים תחת השפעת אימפריית סריוויג’יה Srivijaya.

סריויג’יה הייתה אימפריה עתיקה שבסיסה בסומטרה (אי באינדונזיה). אימפריה שהשפיעה רבות על דרום מזרח אסיה, והרחיבה את השפעת הבודהיזם באזור בין המאה ה7 ל11 לספירה. האימפריה התבססה על סחר דרך חופי האזור אשר העביר גם טכנולוגיה ידע ותרבות לאזורים הנמצאים בימינו במדינות שכנות.  באזור סורטאני הסמוך לקוסמוי יש שרידים מתקופת סריוויג’יה. רוב הארכיאולוגים מניחים כי העיר צ’איה הייתה בירה אזורית של האימפריה. חלקם מניחים שהיא הייתה בירת האימפריה כולה בתקופות מסויימות.

לאחר שקיעת אימפריית סריויג’יה, עלתה השפעתה של נקהון סי טאמראט Nakhon Si Thammarat. עיר מדינה שנשלטה בהמשך על ידי ממלכת סוקותאי Sukhothai התאילנדית אשר הפכה דומיננטית באזור.

קריאה בתנ”ך, מציגה את ההתגבשות של עם ישראל, בצורה דומה. בית אב שהפך לשבטים אשר התאחדו לממלכה, שהתפלגה ליהודה וישראל. ממלכות יהודיות, שהיו נתונות להשפעה וגם שלטון של מעצמות באזור.

האזור הדרומי של חצי האי המלזי (דרום תאילנד) היה שייך לסולטנות פטאני Pattani וקדה Kedah. האזור הצפוני של חצי האי נשלט על ידי ממלכת סיאם שמרכזה בבנגקוק של ימינו.

במאה ה19 אוחדו כל ערי המדינה בחצי האי המלזי, תחת שליטה מרכזית של סיאם – ממלכה תאילנדית שעיר בירתה בנגקוק. דרום תאילנד חולקה לחמישה אזורים בשליטת ערי מדינות – מונטון/מואנג. ערי מדינה קטנות יותר מוזגו לתוך אזורים אלה, שיהפכו בתאילנד המודרנית ל14 מחוזות.

אמנת בנגקוק, האמנה האנגלו-סיאמית מ1909, קיבעה את הגבול עם מלזיה השכנה.

קדה Kedah בשליטה בריטית באזור שיהפוך למלזיה של ימינו. פטאני Pattani בשליטת ממלכת סיאם שתהפוך לתאילנד של ימינו.

האמנה האנגלו-סיאמית היא הסכם בין הממלכה הבריטית המאוחדת לבין ממלכת סיאם. היא נחתמה במרץ 1909 בבנגקוק. מלזיה הכריזה על עצמאות והתנתקות מהשליטה האנגלית במועד מאוחר יותר.

הגבול של ימינו בין תאילנד למלזיה, מבוסס על ההסכמות באותה אמנה בין בריטניה לסיאם. באמנה סוכם כי האזור הדרומי של חצי האי המלזי בשליטת תאילנד וכולל את פטאני Pattani, נרטיווט Narathiwat, סונגלה, סטון ויאלה. תאילנד ויתרה לבריטים על דרישותיה להשפעה באזור קדה Kedah קלנטן Kelantan פרליס Perlis וטרנגנו Terengganu. אזורים אלה ניתנו לשליטה בריטית. בעתיד הם יתאחדו עם ג’הור Johor לפדרציה שתיקרא מלזיה.

חינוך

אחת מנקודות המחלוקת היא חינוך. בדומה לויכוח בישראל בין מוסדות לימודים חרדיים וממלכתיים. 

במאה ה19 היו באזור פטאני בתי ספר מסורתיים שנקראו פונדוק ולימדו לימודים איסלמיים בתוספת לימודי חול. הממשל התאי ניסה במשך השנים להעביר את התלמידים לחינוך ממשלתי ממלכתי. בתי הספר האיסלמיים ממשיכים להתקיים לצד בתי הספר הממלכתיים התאילנדים.

חלק מהתלמידים התאילנדים-מוסלמים, קיבלו סיוע ומלגות להמשיך בלימודי הדת במזרח התיכון . הם חזרו לארצם עם רעיונות חדשים, מסוג שונה מזה של ארצם.

היום יש בדרום תאילנד מאות “פונדוק” – בתי ספר איסלמיים. רבים מהם לא רשומים במשרד החינוך התאילנדי.

תאילנדים מוסלמים בדרום תאילנד

במרכז ובשוליים

רוב האזרחים הבודהיסטים והמוסלמים חיים את שגרת חייהם בדרום תאילנד ללא עימותים. אולם בדרום פזורים לפי הערכות גם כ60,000 חיילים ואנשי ביטחון העוסקים בלחימה מול בדלנים מוסלמים המבצעים פעולות טרור.

“אינתיפדה”

החלוקה באמנה האנגלו-סיאמית, היא נקודה נוספת בגרף המוביל לההתקוממות של ימינו בדרום תאילנד. עימות המתמקד במחוזות דרומיים בהם יש רוב למלאים-מוסלמים.

הבדלנים המוסלמים בדרום רוצים עצמאות מתאילנד הבודהיסטית.

שלושת המחוזות בהם מתרכזים כוחות בדלנים הם: יַאלַה פַּטַאנִי ונַרַטִיוַוט.

מאז 2004 נהרגו בעימות כ7,000 איש. אנשי ביטחון ואזרחים בודהיסטים ומוסלמים.

עיבוד למפה באדיבות: ElectionWorld , Paul012 ,NordNordWest

עימותים באזורי גבול, הם בעיה נפוצה. מדינות מודרניות קובעות גבולות ברורים באזורים בהם החלוקה פחות ברורה. אפשר לראות את החלוקה המשתנה של אירופה מתקופת מלחמת העולם הראשונה והשניה ועד ימינו. אזורים שלמים עוברים שליטה בין מדינות קטנות וגדולות שנופלות וקמות מחדש. כך גם העימות ב”נגורנו קרבך” בין ארמניה לאזרבייג’ן.

כתבה המפרטת את העימות המתמשך בדרום תאילנד ואת שורשיו האתניים-דתיים:

הרוג ו30 פצועים בהתפוצצות מכונית תופת בדרום תאילנד, 300 שנים של אינתיפאדה

 

 

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות

    art in paradise, thailand, chiang mai

    תאילנד מתפוצצת מתיירים, למי זה טוב

    קטעי וידאו כולל מעצר החשוד באירוע ירי בסיאם פארגון – מרכז הקניות הענק במרכז בנגקוק