אהבתיאהבתי חכםחכם

סיור מסגדים במלזיה مليسيا, ביקור במדינת פננג Pulau Pinang פנינת המזרח

סיור מסגדים בפננג - מלזיה. צלם: אלון מילר, כולל כל התצלומים בכתבה
Share

סולטנויות

מלזיה היא פדרציה פרמלנטרית מוסלמית. מדינה שמורכבת מ 13 מדינות. 9 מתוכן הן סולטנויות (ממלכות), ו4 רפובליקות. אחת המדינות היא “ארץ פננג”. עוד פרטים בהמשך, קודם כל נטייל:  

מיד ליד

במאה ה14 כבשו מוסלמים את מלזיה. במאה ה16 כבשו הפורטוגלים. באמצע המאה ה17 כבשו אותה ההולנדים, במאה ה18 הגיעו הבריטים שהשתלטו בהדרגה במשך 200 שנה, עד שהיפנים כבשו אותה במלחה”ע ה2, והחזירו אותה לבריטים בסיומה. ב1957 זכתה מלזיה לעצמאות. ב1963 צירפה שטחים, אך ב1965 סינגפור התנתקה. (ישראל עברה בין פיניקים, יהודים, צלבנים, עותמנים-טורקים, והרשימה עוד ארוכה. חפשו בחגי ישראל ובתנ”ך).

מדורת השבט

במלזיה כ33.8 מיליון תושבים. כ 60%  מוסלמים. כ18% בודהיסטים, כ9% נוצרים, כ6% הינדואיסטים, וכ3% קונפוציאנים ובעלי דתות סיניות עממיות. הדת הרשמית מוסלמית. יש מלאים אסליים, יעני “מהגל הראשון”. ויש את אלה שנחשבים מהגרים. ביניהם גם מיעוט אירופאי שהגיעו בתקופת השלטון הזר. יש גם מיעוט הודים וסינים כמובן.

מי נגד מי

במלזיה יש בחירות מ1974 לשני בתי הנבחרים (דומה לאנגליה): מועצת המדינות, ומועצת העם. לא לדאוג, יש בית נבחרים גם בכל אחד ממדינות הפדרציה. בפוליטיקה של מלזיה שולטת בדרך כלל “החזית הלאומית”, הנשלטת על ידי מפלגת UMNO, וזוכה בד”כ ברוב המושבים הארציים בפרלמנט. מפלגת DAP זוכה בכמה מושבים סיניים אזוריים, ומפלגת PAS בכמה מושבים מלאיים באזורים הכפריים.

כמעט שכחתי, מלזיה חברה בחבר העמים הבריטי. 

אז זהו, שהנתונים היבשים לא מספרים על המריבות, שגולשות מהמליאה לחיי האזרחים, וההפך.

הכל נשאר במשפחה

אחד הסיפורים, שעדיין חמים (כמו הקיפוח) הוא על מהאהטיר מוחמד, ששלט במדינה מ1981 במשך עשרים ושתיים שנה. ב1997 הוא פיטר את סגן ראש הממשלה אנואר איברהים ושלח אותו למאסר, לאחר ויכוח פנימי בממשלה. אנשים כעסו וטענו שהאישומים היו כוזבים …ואז: קמה “מפלגת הצדק העממי”. ומי הנהיג את המפלגה החדשה? …אשתו של סגן ראש הממשלה “ואן עזיזה ואן אסמאעיל.
אגב, כמה שנים אחר כך, יורשו של מהאהטיר – עבדוללה אחמד באדאווי, שחרר את אנואר מהכלא, ונתן לו לעזוב את מלזיה. ליברלי? במידת מה.

מדינת פננג וממלכת סיאם

המדינה קיבלה את השם של אחד האיים בשטחה – האי פיננג. במלזית: פּוּלַאוּ פִּינַנְג. “פּוּלַאוּ” זה אי, “פִּינַנְג” הוא שם של דקל (אריקה). בירת פננג היא “ג’ורג’ טאון”. למה שם של מלך אנגלי? צ’מעו סיפור.

האי היה שייך לסולטן קדה, שמסר אותו לבריטים בתמורה להגנה שלהם עליו מפני סיאם (תאילנד של היום). הבריטים רצו לבלום את הצרפתים באזור. הם נחתו על האי בהזמנת הסולטן, ומיד שינו את שמו ל”אי נסיך ווילס” (אצטדיון יד אליהו – הפך ל”מנורה מבטחים”).

אלא שנציגי חברת הודו סין, הזרוע הכלכלית של השלטון הבריטי, טענו שהנציג שחתם לא אישר עם ההנהלה. גם הנציג חזר בו מההסכם. והסולטן לא הצליח לכבוש חזרה, אז הוא השכיר את האי לבריטים שהפכו אותו לנמל חופשי, שמשך סוחרים מתחנות מסחר הולנדיות באזור (תחרות).

בסופו של דבר הקולוניה קיבלה עצמאות, הצטרפה לפדרציה המלאית, שהצטרפה למלזיה של ימינו.

איך אתם והשכנים?

תאילנד ומלזיה משתפות פעולה כלכלית ובטחונית. סלע המחלוקת במחוזות בדרום תאילנד על גבול מלזיה, בהם רוב מלאי-מוסלמי. לפני מאות שנים האזורים היו שייכים לסולטנות מלזית.
גם במלזיה יש מיעוט בודהיסטי (ככה זה כמעט בכל אזור גבול). לפי החוקה במלזיה מי שלא מוסלמי – לא מלאי, אבל חופשי לקיים את דתו. בקיצור, המלזים מתווכים בעימות בין תאילנד לבדלנים המוסלמים בדרום תאילנד, אבל יש טוענים שהם גם עוזרים לבדלנים. בגבול בין תאילנד למלזיה יש אזורי תיירות מדהימים ואיים …וגם הברחות וכל מיני עסקים מפוקפקים אחרים של אזור ספר.

הרוג ו30 פצועים בהתפוצצות מכונית תופת בדרום תאילנד, 300 שנים של אינתיפאדה

ימאות אאוט, בנקאות IN

היום מדינת פננג מתמחה בבנקאות. עדיין מתעסקים פה בדיג, אבל מאז שהנמל בג’ורגטאון הפך פחות חשוב, ביחס לנמלים גדולים יותר במלזיה, המדינה עברה להתמחות בכסף עצמו. יותר רווחי.

עם גיטרה

“אולי עזבתי ברגלים, אבל הלב נשאר …לא משנה מה יגידו ….זכרונות פננג!”

 

מסע תחנות בסונגקלה สงขลา | אי הכלב והחתול, והאוצר הגנוב של אבני הקריסטל

 

דווח/י על תוכן

Comments are closed.

3 תגובות

    מפעל ישראלי ראשון בעולם בתאילנד, להפקת חלבון מאכל מזחלי זבוב הפירות

    קו צ’אנג เกาะช้าง אי הפילים. אל תחפשו מה לעשות, כי אין. זה הכיף