אהבתיאהבתי חכםחכם

האם סין נגד ישראל בעימות מול חמאס?

ישראל הביעה ביקורת על התגובה הסינית למתקפת חמאס על ישראל. בכתבה ניסיון לנתח את הדעה ברחוב הסיני על ישראל, מול מדיניות החוץ של הממשל הסיני, המושפעת מאינטרסים נוספים מול מדינות בהן רוסיה ואיראן. כמה מושפעת המדיניות הסינית, מהעימות הפנימי האלים בסין מול בדלנים מוסלמים בחבל שינגי’אן בו אוטונומיה מוסלמית. מלחמת חרבות-ברזל בשבילנו היא מלחמה על חיינו. במישור הבינלאומי מדובר על עימות בין גושים: ארה”ב ובנות בריתה בהן ישראל וסעודיה, מול מדינות בעלות אינטרסים משותפים בהן רוסיה ואיראן. בתקשורת הבינלאומית עלו קולות שהציבו את סין כמתווכת אפשרית בין ישראל לחמאס לאור העובדה שסין מקיימת יחסים דיפלומטים עם כל הצדדים בסכסוך, ויש לה כח דיפלומטי ואינטרסים כלכליים גם בישראל וגם באיראן המניעה את הלחימה באמצעות שליחיה במזרח התיכון.

צ'ארלס שומר מנהיג הרוב בסנאט האמריקאי, לוחץ ידו של שי ג'ינפינג נשיא סין. שומר ביקר את סין על כך שלא הביעה תמיכה בישראל וגינוי חמאס על זוועות המתקפה ב7 באוקטובר. ברגע תצלום מתקפת צה"ל ברצועת עזה בתגובה לטבח שביצע חמאס
Share

סין לא גינתה את התקפת חמאס. תגובתה הפושרת ואף עויינת של סין לישראל, הביאה לביקורת מצד ארה”ב וישראל.

מדיניות החוץ של סין מושפעת מהיריבות עם ארצות הברית ובריתות ואינטרסים סינים באיראן ורוסיה. הדעה ברחוב הסיני, שונה בדרך כלל.

בכתבה זו ניסיון להבין גורמים שונים המשפיעים על עמדת הרחוב הסיני ועל מדיניות החוץ של הממשל הסיני.

ישראל מחתה בפני סין על תגובתה הפושרת למתקפת חמאס

האזרח הסיני הממוצע לא ממש מודע לסכסוכים בצד השני של העולם, חוץ מכותרות חדשות בינלאומיות על מלחמת חרבות ברזל במזרח התיכון.

סינים רבים תומכים באופן פרטי בעמדת ישראל. יחסו של האזרח הסיני לעימות בישראל מול איסלאם קיצוני חמאסי ג’יהדיסטי, מושפע גם מהיחס למוסלמים בתוך סין. יחס המושפע גם מהעימותים בין הממשל הסיני למיעוט המוסלמי בחבל האוטונומי שינג’יאן.

במישור המדיני המצב אחר. הממשל הסיני רואה בארה”ב יריב כלכלי ואסטרטגי. בנוסף, לסין אינטרסים כלכליים ומדיניים ברוסיה ואיראן. מלחמת ישראל בחמאס היא עוד אחת מנקודות החיכוך בין המעצמות וישראל היא בת בריתה של ארה”ב – יריבתה של סין במישור הבינלאומי.


מוסלמים ואיסלאם בסין

בסין מיעוט סיני מוסלמי הנקרא “הוי” ומונה כעשרה מיליון סינים. בנוסף בסין אוטונומיה מוסלמית בה עימות מתמשך בין בדלנים מוסלמים לשלטון הסיני המרכזי בדרישה לעצמאות. דעת הקהל בסין על איסלאם ומוסלמים נעה בין חוסר ידיעה, זהירות, והתייחסות לעימות הפנימי בסין.

האם סין נגד ישראל בעימות מול חמאס?

ריאיון רחוב שערך בלוגר סיני-מוסלמי על איסלאם בסין

בין המתראיינים סינים שאינם משייכים עצמם לדת,  סיני מוסלמי שיצא ללמוד בפקיסטן ועוד.

עימות עם בדלנים מוסלמים בתוך סין

סין נמצאת בעימות מתמשך מול בדלנים מהמיעוט מוסלמי באזור שינג’יאנג בצפון מערב סין. המיעוט האויגורי מוסלמי קיבל אוטונומיה באזור לאחר מאבקים של שנים ארוכות.

הממשל הסיני יישב במקום מתנחלים מבני האן, ושינה את המאזן הדמוגרפי באזור.

הבדלנים האויגורים ביצעו פיגועים. הסינים דיכאו אותם ביד קשה והעבירו מוסלמים רבים למחנות כליאה וחינוך מחדש.

הממשל הסיני רואה באזור חלק היסטורי מסין. בנוסף לאזור חשיבות כלכלית, עושר מחצבים וגידולים חקלאיים.

הרוג ו30 פצועים בהתפוצצות מכונית תופת בדרום תאילנד, 300 שנים של אינתיפאדה

מה סינים חושבים עלינו הישראלים ?

האזרח הסיני הממוצע, לא תמיד מבדיל בין יהודי לישראלי. היהודי נחשב לחכם. אם מעמיקים, מגלים שהכוונה בדרך כלל לסוחר פיקח וממולח. דימוי פחות אהוב על הישראלי הממוצע, אולם בסין מדובר במחמאה גדולה. הקומוניזם-הקפיטליסטי החרוץ בסין, מעריך הצלחה כלכלית.

האזרחים הסינים בעלי תודעה וגאווה לאומית, המתייחסת לחזרתה של סין למקומה ההיסטורי כאימפריה אזורית ועולמית.

מדיניות החוץ הסינית

השפעה רכה

סין מרחיבה את השפעתה בעולם בצורה רכה באמצעות פרויקטים בתחום התשתיות. חברות סיניות המבצעות פרויקטים בתחום התשתיות ביניהם בניית נמלי ים וקווי רכבות בישראל ובמדינות נוספות. בנוסף, סין משקיעה במיזמי הייטק ושאיבת טכנולוגיה ופיתוחים לשוק הסיני, ומלגות והפצת תרבות בארצות זרות.

מלחמת סחר

בישראל קוראים דיווחים על מלחמת הסחר בין סין לארה”ב, המזכירה מלחמה דומה בין בריטניה לסין במאה ה19 שהגיעה לשיאה במלחמות האופיום. בריטניה ייבאה אז מוצרים מסין, אולם השוק הסיני לא ייבא מספיק מוצרים מבריטניה. בריטניה פתרה את חוסר האיזון הכלכלי שאיים על המטבע הבריטי, על ידי ייצור והחדרת אופיום לסין. מוצר שהדרישה אליו גדלה מקהל משתמשים מכורים לסם שהלך וגדל ופורר את סין המפולגת, שהייתה נתונה באותה תקופה לשליטה חלקית מצד כוחות ממספר מדינות זרות. אחת הסיבות להתנגדות החריפה לדתות בסין הקומוניסטית, נעוצה בין השאר בצלקת שנותרה לסינים מהשפעה דתית מסיונרית שלוותה בזכויות יתר לממירי הדת מול אזרחים סינים אחרים.

המקור ההיסטורי, להתנגדות הסינית לדתות וכתות

מאבק טריטוריאלי

סין לוטשת עיין לשטחים להם זיקה טריטואלית לסין, ביניהם טאיוון אליה ברחה אליטה של האופוזציה הסינית, לאחר עליית הקומוניזם והקימה את המדינה הדמוקרטית פרו מערבית על גבולה של סין הקומוניסטית. מאבקים דומים מתנהלים בין כוחות סינים לפיליפינים על איים שונים בשטח הפיליפינים.

מלחמת “חרבות ברזל”

מלחמת ישראל בחמאס במישור הבינלאומי, היא מוקד חיכוך בין ציר סין-רוסיה-איראן לבין ארה”ב ובנות בריתה בהם ישראל וסעודיה.

ישראל היא מדינה עם אינטרסים והשקעות סיניות, אולם כרגע סין מתמקדת בחיבור לציר איראן ורוסיה יריבות וותיקות של ארה”ב, להן אינטרסים כלכליים משותפים עם סין. הסכסוך בין ישראל לחמאס, מבחינה מדינית-סינית הוא עוד זירה לעימות בין סין לארה”ב. סין מרחיבה את השפעתה בבריתות כלכליות ובטחוניות סיניות, עם יריבותיה של ארה”ב בזירה הבינלאומית בהן איראן ורוסיה. 

סין כמתווכת אפשרית בין ישראל לחמאס

אמצעי תקשורת שונים הצביעו על תגובות ממשל סיני המצביעים על רצונה של סין להיות מתווכת אפשרית בין ישראל לחמאס, כיוון שהיא מקיימת קשרים עם כל הצדדים בסכסוך, כולל מעורבות ביחסים בין סעודיה לאיראן. כרגע במישור הגלוי אין לסין מעורבות בסכסוך. המשא ומתן לשחרור חטופים מידי חמאס, מתנהל באמצעות קטאר ומצרים כמתווכות מרכזיות.

 

מחוז שַׁאאַנְשִׂי 陕西 Shaanxi וחיילי הטרקטוטה של הקיסר הראשון שאיחד את סין

 

 

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות

    שאיבה מראש של זרע וביציות מחיילים, ומלחמתה של אלמנה זרה

    “התקווה” בסינית, גאווה לאומית בלבבות בצד השני של העולם