אהבתיאהבתי חכםחכם

מנת קרב תאילנדית מול ישראלית

Share

השווינו בין מנת הקרב התאילנדית, למנת הקרב הישראלית של החיילות הירוקים. במקביל למנה התאילנדית, נסקור עדכונים של  המנה הישראלית הישנה – בארגז קרטון ל4 אנשים, בתוכו קופסאות שימורים בראשן ה”לוף” שהוחלף לאחרונה בטונה. וכן, המנה האישית החדשה, שתחולק באופן רחב רק כשיגמר מלאי המנות הישנות. (יחידות מיוחדות וחיל האוויר נהנים כמובן מסיפור קולינרי לגמרי אחר). השיקולים בתכנון הרכב מנת הקרב מתמקדים בערך תזונתי, אנרגיה גבוהה, מחיר, חיי מדף, וכמובן הטעם של החיילים.

במנות הקרב התאילנדיות, סוגים שונים של מנות. מה שמשתנה הוא ה”גַאפּ קָאוֹ” กับข้าว – “מה שבא עם האורז”. המנות הראשונות והאחרונות פחות או יותר אותו דבר.

טעמנו מנת “פאננג קארי עוף” พะแนงไก่. שקית סגורה הרמטית עליה חותמת “חלאל” – הכשר מוסלמי. בתאילנד מיעוט מוסלמי המונה כ20% מהאוכלוסיה.

הכנו קפה משקית מאורכת בתוכה אבקה המכילה קפה סוכר ותחליף חלב. שקית נוספת הכילה אננס מיובש, ושני מנטוס מנויילנים בנפרד – לסיום הארוחה. המנה העיקרית מורכבת משתי שקיות שצריך לחמם: האחת עם אורז, והשנייה עם קארי עוף וירקות. למנה מצורפות שתי שקיות פלסטיק קטנות עם תבלינים (מי דגים וחריף) להוספה למנה העיקרית.

חיממנו את שקית האורז המנויילת, במים מורתחים

טעמנו. לא רע. האורז יצא סביר ולא נימוח. הקפה – נמס. החריף ושמן הדגים הוסיפו למנה. המנטוס אחרי הפירות המיובשים, קירר את הגרעפץ.

גרגירי האורז הצליחו לשמור על הפרדה, גם לאחר החימום

מנת הקרב התאילנדית היא לחייל יחיד. מעוצבת לפי סטנדרד אמריקאי, עם התאמה לתפריט התאילנדי.

מנת קרב ישראלית

מנת הקרב הישראלית הישנה, מורכבת קופסאות שימורים בתוך ארגז קרטון. מסורת קופסאות השימורים הגיעה מהצבא הבריטי. המנה הראשונה עוצבה ל5 חיילים המרכיבים צוות טנק שרמן, ולכן נקראה בעבר “חמישייה”. על הארגזים של מנות הקרב היום מודפס שהם מיועדים ל4 חיילים (כמו בטנק מרכבה).

במבצע עמוד ענן, חיילים התלוננו שקיבלו מנות קרב במקום אוכל טרי. אז הסבירו בצבא שלקח כמה ימים להתארגן על ספקים אזרחיים שינגישו אוכל טרי. בחרבות ברזל, האזרחים סיפקו את הסחורה בהתנדבות, בזמן שלצבא לקח זמן להתעורר גם על ציוד לחימה הכרחי.

בעבר כללה מנת הקרב גם מרגרינה, ביסקוויטים, סוכריות, שוקולד ואפילו חפיסת סיגריות. מאז נעשו שדרוגים ושינויים כולל הוספת פירות יבשים וקטניות מבושלות במים כמו חומוס. אפילו אורז ופסטה וירקות הובטחו…

מה בקופסה?

מנת קרב ישראלית קלאסית – תחולק עד תום המלאי

מנת הקרב הישנה מגיעה בקופסת קרטון לארבעה. הרכב השימורים בתוכה, משתנה מעט ממנה למנה, בגדול די דומה. לפי מקורות הצבא, המנה תמשיך להיות מחולקת עד גמר המלאי. המנה שפתחנו הכילה*

6 קופסאות שימורי טונה (החליפו את מנת החלבון מקציץ הבשר – ה”לוף” המפורסם).
2 קופסאות שימורים תירס מתוק.
קופסת שימורי חלבה (גודל קופסת טונה).
קופסת שימורי ממרח שוקולד (גודל קופסת טונה),
קופסת שימורי בוטנים מטוגנים.
קןפסת שימורי זיתים ירוקים
קופסת שימורי אננס ממותק
קופסת שימורי חומוס
פותחן קופסאות שימורים
סכו”ם חד פעמי מפלסטיק, ושקיות לאיסוף הזבל.

מנת קרב ישראלית “טבעונית” ומנה “נטולת גלוטן”

המנות שפתחנו הכילו אותו הרכב של מנת קרב רגילה, רק בלי קופסאות טונה לטבעונים, ותוספת קופסה אחת של שימורי תורמוס (או מנה דומה של קטניות כמו שעועית או חומוס וכדומ). על שימורי ממרח השוקולד של המנה הטבעונית מודפס “VEGAN FRIENDLY” ללמדך שאין רכיבי חלב בממרח הקקאו.

* הרכב קופסאות השימורים משתנה בין מנה למנה. לפעמים אפשר למצוא קופסאות קטנות של שעועית לבנה או צ’ילי במקום החומוס או  שימורי “קוקטיל פירות” משומרים ומומתקים, במקום שימורי האננס, וכדומ.
מנת קרב ישראלית – קולאז’ תצלומי גולשים

את מנת הקרב “מחזקים” בדרך כלל בתוספת “כיכר לחם פרוס ארוז”, ולפעמים מוסיפים ארגז ירקות טריים כמו מלפפונים או גמבה.

מנת הקרב החדשה של צה”ל

מנה שפותחה בסביבות מבצע “צוק איתן”. אריזות בסגנון “מנה חמה” ו”חמגשית עם מנה עיקרית ותוספת – ארוזות ומנויילנות. בהמשך הוחלפה המנה בטכנולוגיה של ייבוש מנה מוכנה בהקפאה. סגנון קרוב יותר למנת הקרב התאילנדית. לוחמי החי”ר והסיירות עתידים לקבל גם חטיפי אנרגיה.

מנת קרב מיובשת בהקפאה

רוצים להרגיש איך זה? חפשו במדפי הסופרמרקט את מגוון המנות החמות, ואריזות האוכל המשומר בחבילות מנויילנות.

חימום כימי

לחימום המנה האישית, מכניסים לשקית אותה ממלאים במים. לתוך המים מוסיפים כריות חימום המרתיחות את המים המרתיחים את המנה.

יש גם מכשיר חשמלי חלופי לחימום מנות בגודל ספל מנה חמה, עם תא בגודל הגביע.

מנות קרב חדשות של צה”ל, מסוגים שונים

 

 

 

דווח/י על תוכן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    סוֹנְג קְרָאם

    מילות מלחמה คำศัพท์เกี่ยวกับสงคราม

    עתיד כתב בְּרָייל อักษรเบรลล์ בתאילנדית ועברית, סימן אחד לכל האותיות והשפות